Tytuł pozycji:
Breaking the taboo in Polish young - adult literature in 21st century – in keys of novels:
Niniejsza praca licencjacka jest próbą przedstawienia zjawiska przełamywania tabu w polskiej literaturze młodzieżowej XXI wieku, w oparciu o dwie wybrane powieści : "Ono" Doroty Terakowskiej i "Koniec gry" Anny Onichimowskiej. Opisuje sposób przedstawienia w tych utworach współcześnie najbardziej kontrowersyjnych, przemilczanych przez społeczeństwo tematów, związanych ze sferą cielesności i seksualności, jakimi są: seks, orientacja seksualna, ciąża, aborcja oraz gwałt. Praca przybliża historię rozwoju tematyki literatury młodzieżowej i ukazuje stopniowe jej poszerzanie od wieku XVII aż do stanu dzisiejszego, w celu ukazania dawnej niespójności potrzeb i zainteresowań czytelniczych młodzieży z sytuacją na rynku wydawniczym. Głównym celem pracy jest zwrócenie uwagi na potrzebę poruszania kontrowersyjnej tematyki na lekcjach języka polskiego, w oparciu o odpowiednią lekturę, uwzględniając wychowawczą wartość literatury popularnej dla młodzieży. Omówione powieści o tematyce określanej mianem tabu są opatrzone komentarzem dotyczącym korzyści, jakie niesie za sobą wprowadzenie danej pozycji na lekcje języka polskiego, jak i wątpliwości oraz zastrzeżeń z tym związanych. Dopełnienie pracy stanowią informacje na temat odpowiedniego przygotowania nauczyciela do omawiania powieści o skomplikowanej tematyce.
This bachelor thesis is an attempt to present the phenomenon of breaking a taboo in Polish literature for teenagers in 21st century , based on two selected novels: "Ono" by Dorota Terakowska and "Koniec gry" by Anna Onichimowska. It specifies the presentation of today 's most controversial , unspoken by the society topics, related to the sphere of physicality and sexuality which are : sex , sexual orientation , pregnancy , abortion and rape. Thesis introduces the evolution of history of young-adult literature themes and shows the gradual expansion of its state until today, to show the inconsistency of the former reading needs and interests of young people to the situation in the publishing market. It also highlights the need to move a controversial subject in the Polish language lessons ,based on an appropriate novels, paying attention to the educational values of popular literature for young people. Elaborated novels about a taboo are annotated on the benefits of putting the item on the Polish language lessons , as well as the doubts and reservations associated with it. Completion of work is about the proper preparation of the teacher to discuss the novel with a complicated subject.