Tytuł pozycji:
"Zróbmy coś przyjemnego" - eksperymentalna weryfikacja wpływu wspólnych aktywności na satysfakcję w związku i obraz romantycznego partnera.
Badania miały na celu zweryfikowanie przyczynowego wpływu aktywności budzących przyjemne uczucia na satysfakcję w zawiązku oraz ocenę partnera. W eksperymencie wzięło udział 77 osób w wieku od 20 do 51 lat. Badani wykonywali jedno z czterech przydzielonych im zadań: zadanie interesujące wymagające współpracy, zadanie interesujące o charakterze rywalizacji, zadanie nudne wymagające współpracy, zadanie nudne o charakterze rywalizacji. Zakładano, że udział w interesujących zajęciach podwyższy satysfakcję w związku oraz oceny dotyczące partnera, czemu będzie towarzyszyć wzrost pozytywnych emocji. Założono również, że osoby o niskiej samoocenie będą w mniejszym stopniu wykorzystywały pozytywne doświadczenia dla podwyższenia satysfakcji i ocen partnera niż osoby o wyższej samoocenie, w szczególności w zadaniach rywalizacyjnych. Wyniki nie potwierdziły przyczynowego wpływu przyjemnych aktywności na satysfakcję ze związku. Wykazano natomiast spadek satysfakcji w wyniku zadań nudnych. Ponadto zaobserwowano, że zależnie od poziomu samooceny osoby w różny sposób modyfikują oceny dotyczące partnera pod wpływem zadań o charakterze rywalizacji i współpracy. Wyniki są dyskutowane w świetle dostępnej literatury. Wywnioskowano, że wzrost pozytywnych emocji nie jest wystarczający do podniesienia satysfakcji ze związku. Jednak w pewnych okolicznościach możliwe jest podniesienie ocen dotyczących partnerów w wyniku przyjemnych a niekoniecznie pobudzających aktywności.
The aim of this study is to verify causal influence of activities that elicit positive affect (but not arousal) on relationship's satisfaction and evaluation of a partner. Participants (39 pairs, aged 20 - 51) were assigned to one of the following tasks: interesting and competing, interesting and cooperating, mundane and competing, mundane and cooperating. It was assumed that interesting activities would increase positive emotions, level of satisfaction and partner's evaluation. Also it was hypothesed that participants with low self-esteem would advantage less from positive experience than subjects with high self-esteem, especially in competing condition. Result didn't support the causal relationship between interesting activities and satisfaction. However the mundane task decreased the level of satisfaction. Moreover it was observed that subjects with high and low self-esteem changed the partner's evaluations differently in case of competiotion and cooperation. The finding are discussed in the light of available literature.