Tytuł pozycji:
Inspiration by Calderon's poetry - oneirism - freneticism. About Slowacki's imaginery in "Ksiądz Marek" and "Sen srebrny Salomei"
The aim of this work is both analysis and interpretation of two dramas of Juliusz Słowacki "Ksiądz Marek" and "Sen Srebrny Salomei", with exceptional consideration of inspiration by Calderon's poetry (character's language, appliance of baroque aesthetics, metaphor of world-theatre, dualism of characters) and oneirism (analysis of character's dreams, symbolism of dreams, metaphor of life-dream, oneirical elements in composition of dramas and freneticism (metamorphosises of body, fauna and flora, symbolism of colours and fire). Synthesis of mentioned aesthetical elements portrays poetical vision of world, which is dualistic and irrational, but also underpinned with historiosophycal and metaphysical concept. World depicted in mentioned dramas has dualistic form: spiritual-material, it consists in antinomies. During our reflections we are geting more and more convinced how strong are inspirations by Calderon's poetry and how clear are baroque inspirations. Oneirism and and freneticism are main dominant of "Sen Srebrny Salomei", whereas "Ksiądz Marek" is rather prophetic and visional.
Celem pracy jest analiza i interpretacja dramatów Juliusza Słowackiego „Ksiądz Marek” i „Sen srebrny Salomei”, ze szczególnym uwzględnieniem inspiracji calderonowskich (język postaci, wykorzystanie elementów estetyki barokowej, metafora świata – teatru, dwoistość bohaterów) oraz oniryzmu (analiza snów bohaterów, symbolika snów, metafora życia – snu, elementy oniryczne w kompozycji dramatów) i frenezji (metamorfozy ciała, fauny oraz flory, symbolika kolorów i ognia). Synteza wymienionych elementów estetycznych ukazuje poetycką wizję świata, który jest dwoisty i irracjonalny, lecz zarazem podbudowany ideą historiozoficzną i metafizyczną. Świat przedstawiony w omawianych dramatach Słowackiego ma formę dualną: duchowo – materialną, oparty jest na antynomiach. W toku rozważań przekonujemy się o silnych wpływach Calderona i wyraźnych inspiracjach barokowych. Oniryzm i frenezja stanowi główną dominantę „Snu Srebrnego Salomei”, natomiast „Ksiądz Marek” jest dziełem w większym stopniu wizyjnym i profetycznym.