Tytuł pozycji:
The architecture of the latest Polish children’s books popularizing knowledge
Children’s books are a very important part of the publishing market. We use them not only in the process of bringing up new generations of readers, but also to teach children about culture and science. This paper presents rules of designing children’s books, especially the books meant to popularize knowledge. Having analyzed works from various research domains (visual communication, typography, perception of text and image by children on various stages of development) and trends on the contemporary publishing market, the author characterizes children’s books as a synthesis of text and image combined together to form a material object. Furthermore, this paper shows the elements of architecture of over 30 Polish children’s books created in recent years. The author answers the question of Polish designers’ response to elementary rules of designing this kind of books and discusses how individual elements of the book design correspond with each other as well as how these correspondences, as a final result, produce a valuable, attractive and neat publication, which people of different ages can read with pleasure.
Książki dla dzieci to bardzo ważna gałąź rynku wydawniczego. Za ich pomocą wychowujemy nie tylko przyszłych czytelników, ale i dziedziców kultury, spadkobierców osiągnięć nauki, ludzi świadomych piękna i złożoności otaczającego świata. Wagi książek w rozwoju młodego człowieka nie sposób przecenić. W pracy przedstawiono zasady dotyczące projektowania książek dla dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem książek popularyzujących wiedzę. Na podstawie literatury z różnych obszarów badań (przede wszystkim z zakresu komunikacji wizualnej, typografii, percepcji tekstu i obrazu przez dzieci na różnych etapach rozwoju) oraz obserwacji współczesnego rynku wydawniczego autorka scharakteryzowała książkę dla dzieci jako syntezę jakości wizualnych i tekstowych, przybraną w kształt przedmiotu fizycznego. Praca ukazuje elementy architektury ponad 30 książek dla dzieci, powstałych w ciągu ostatnich lat jako owoc pracy polskich projektantów, i odpowiada na pytanie, w jakim stopniu stosują się oni do elementarnych reguł tworzenia książek dla dzieci oraz jak poszczególne elementy tych książek korespondują ze sobą, tworząc zwykle wartościowe, atrakcyjne i estetyczne pozycje, po które chętnie sięgają czytelnicy w różnym wieku.