Tytuł pozycji:
The meaning of theatrical activity experience of people with visual and mobility disabilities
The subject of this thesis is to analyze the meaning of theatrical activity experience of people with mobility and visual disabilities, in order to investigate the role that the experience plays in their lives. There have been 10 interviews conducted among participants of the Forum Theatre (5) and the School Theatre (5). Transcripts were explored through Interpretative Phenomenological Analysis. The group has been tested by the Life Competencies Growth Questionnaire and the Scales of Growth of Psychological Well-Being. The results showed that the experience of the theatrical activity, in the opinion of their participants, makes a positive impact on undertaking life activity and the perception of oneself. They have also confirmed the hypothesis that the experience increases the sense of psychosocial well-being and life competencies. The experience of theatrical activity is perceived as a means of self-empowerment and self-development. Whereas the meaning given to this experience (the challenge vs. the task) and the type of theatrical activity (the Forum Theatre vs. the School Theatre) influences the scale of the perceived impact.
Przedmiotem niniejszej pracy jest analiza znaczeń, nadawanych doświadczeniu aktywności teatralnej przez osoby z niepełnosprawnością ruchową i wzrokową, w celu zbadania, jaką rolę pełni ona w ich życiu. Przeprowadzono wywiady z 10 osobami – uczestnikami Teatru Forum (5 osób) oraz Teatru Szkolnego (5 osób). Grupę przebadano również za pomocą Kwestionariusza Wzrostu Kompetencji Życiowych oraz Kwestionariusza Wzrostu Poczucia Dobrostanu Psychospołecznego. Zebrane wywiady zostały przeanalizowane metodą interpretatywno - fenomenologiczną (IPA). Wyniki badań pokazały, że doświadczenie aktywności teatralnej, w opinii jej uczestników, wpływa pozytywnie na podejmowanie aktywności życiowej i sposób postrzegania samego siebie. Potwierdziły również hipotezy, że zwiększa poczucie dobrostanu psychospołecznego oraz poczucie kompetencji życiowych. Doświadczenie aktywności teatralnej postrzegane jest jako wzmacniające i rozwijające. Natomiast znaczenie nadawane temu doświadczeniu (wyzwanie bądź zadanie) oraz rodzaj aktywności teatralnej (Teatr Forum bądź Teatr Szkolny) wpływają na skalę spostrzeganego wpływu.