Celem niniejszej pracy było przedstawienie pewnych zagadnień odnoszących się do wolności religijnej, a następnie próba udzielenia odpowiedzi na niektóre z nurtującyh kwestii związanych z przejawem owej wolności w społeczeństwie europejskim.W pierwszym rozdziale starałam się naszkicować problem, jakim jest istota i kształtowanie się wolności religijnej, zmieniającej się wraz z rozwojem społeczeństwa ludzkiego, przez czasy politeizmu w Starożytnym Rzymie po ówczesność, kiedy wolność ta traktowana jest jako jedno z nieodłącznych podstawowych praw człowieka, zagwarantowanych między innymi w bardzo ważnymn, nie tylko na skalę europejską, akcie prawnym a mianowicie w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.Następnie przedmiotem moich rozważań było, czy wolność religijna może podlegać ograniczeniom, a jeśli tak, to jakie przesłanki muszą wtedy zaistnieć, by owe ograniczenia nie zostały potraktowane na przykład jako dyskryminacja.Omówiłam krótko związane z tym dwa pojęcia, forum internum, jako wewnętrzne przekonanie człowieka i forum externum, czyli pokazywanie na zewnątrz swoich przekonań.Na ograniczenie, czyli interwencję w wolność zewnętrzną religii, nie można powołać się w każdej sytucaji. Trybunał musi dokładnie rozważyć, w jakich okolicznościach naruszenie to może zostać uznane za uzasadnione. W tym miejscu posłużyłam się trzyetapową analizą, która wynika z artykułu 9 ust. 2 Konwencji. W zwiąku z nią Trybunał bada, czy ograniczenie wolności wyznania zostało przewidziane przez prawo, czy ingerencja ma prawnie uzasadniony cel i na koniec sprawdza czy interwencja ta jest konieczna w społeczeństwie demokratycznym. Kolejny problem niniejszego rozdziału sprowadzał się do pytania, czy każde zachowanie człowieka motywowane swoim przekonaniem religijnym, zasługuje na ochronę przez Konwencję.Wolność religijna swoim zasięgiem obejmuje prawie wszystkie dziedziny życia. Duża ilość omawianych spraw wywodzi się ze środowiska edukacyjnego. Chyba najbardziej głośnym sporem prawnym stał się Lautsi przeciwko Włochom, w którym presja społeczności publicznej była powodem do zmiany podjętej decyzji w tej sprawie przez Trybunał.Drugi rozdział został poświęcony rozważaniom związanym z dyskryminacją, gdzie wiara religijna stanowi jedną z przyczyn, dlaczego nierówne traktowanie różnych podmiotów, które znajdują się w podobnej sytuacji, jest uważane za niezgodne z prawem.W trzecim rozdziale zajmowałam się orzecznictwem Europejskiego Trybunału, który stanowi najważniejszą instytucję na rzecz ochrony wolności religijnej.Ostatnia część pracy poświęcona jest najczęściej chyba omawianej problematyce w dzisiejszym świecie związanej z manifestacją wolności religijnej, a mianowicie obecności symboli religijnych w przestrzeni publicznej. Zaznaczyłam, iż obecnie nie ma w tym zakresie jednolitego standardu europejskiego.Ważną kwestią tutaj poruszaną było pytanie, na ile współczesne państwo europejskie może wkraczać w wolność uzewnętrzniania poglądów wyznaniowych obywateli społeczeństwa poprzez różnego rodzaju przedmioty sakralne, mające odzwierciedlenie w ich przekonaniach religijnych.Kończąc rozważania podjęte w niniejszej pracy można powiedzieć, iż wolność religijna jest nierozłączną częścią każdej istoty ludzkiej. To, jakie wyznanie wybierzemy, jest sprawą ściśle prywatną, w którą nikt nie powinien ingerować. Jednak uzewnętrznianie dowoli, bez ograniczeń swojej religii poprzez uprawianie kultu, modlitwę, nauczanie i praktykowanie w środowisku multikuturowym, jakim jest obecnie Europa, może spotkać się z dezaprobatą pozostałych członków społeczeństwa. Należy więc wytyczyć granice, dzięki którym prawa wszystkich osób zostaną usatysfakcjonowane. W tym zakresie na ten temat pomaga również liczne orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, który stara się indywidualnym podejściem do każdej sprawy podjąć właściwą decyzję.
The aim of the current thesis was to present some of the issues relating to freedom of religion, and then attempt to answer some of bothering issues related to manifestation of this freedom in European society. In the first chapter I have tried to sketch the problem of the essence and formation of religious freedom, changing with the development of human society, through the times of polytheism in Ancient Rome till nowadays, where freedom is regarded as one of the inherent fundamental human rights guaranteed inter alia by very important legal act, not only on the European scale, namely the European Convention on Human Rights. Then the subject of my discussion was whether religious freedom may be restricted, and if so, what conditions must then occur so that the restriction has not been treated, for example, as a discrimination.I discussed briefly two concepts associated with it, the forum internum, the inner conviction of human being and forum externum, which means showing one's beliefs on the outside.On the limitation, and so the interference with freedom of religion manifested outside, we can not invoke at any situation. The Court must carefully consider the circumstances in which a breach of it may be regarded as justified. At this point, I used the three-step analysis, which is based on Article 9 paragraph 2 of the Convention. Therefore, the Court examines whether the restriction of freedom of religion is provided by the law, whether the interference has legitimate aim and at the end checks whether intervention is necessary in a democratic society. Another problem of this chapter came down to the question whether any human behavior motivated by religious belief, deserves to be protected by the Convention. Religious freedom with its range covers almost all areas of life. A large number of these cases derives from the educational environment. Perhaps the most loud legal dispute has become Lautsi v. Italy, where public community pressure was the reason for changing a former decision by the Court in this case.The second chapter is devoted to a discussion of discrimination, where religious faith is one of the reasons, when the unequal treatment of various subjects that are in a similar situation is considered illegal. In the third chapter I presented cases of The European Court of Human Rights, which is the most important institution for the protection of religious freedom.The last part of the thesis is devoted to the most probably discussed problem in today's world associated with the manifestation of religious freedom, namely the presence of religious symbols in public spaces. I indicated that currently does not exist in this respect a uniform European standard.An important issue here was to ivoke a question of how modern European state may encroach on the freedom of manifestation religious views of citizens of society through various sacred objects, having reflected on their religious beliefs.Concluding considerations taken in this thesis, it could be said that religious freedom is an integral part of every human being. What religion you choose is a matter strictly private, in which no one should interfere.However, manifetsation without limitation one's religion through a worship, prayer, teaching and practicing it in the multicultural environment, which is now Europe can meet with disapproval of other members of the society. Therefore, the boundaries should be demacrated by which the rights of all people will be satisfied. In that regard according to this issue numerous cases are helpful of the European Court of Human Rights, which is trying to with an individual approach to each case, make the right decision.