Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The tragic vision as an expression of concern about humanity (The problem of tragic vision as an issue connected with philosophy and literature, and its dependence on subjectivity based on selected texts by Sophocles, Kierkegaard, Camus, Sartre, and Gombrowicz)

Tytuł:
The tragic vision as an expression of concern about humanity (The problem of tragic vision as an issue connected with philosophy and literature, and its dependence on subjectivity based on selected texts by Sophocles, Kierkegaard, Camus, Sartre, and Gombrowicz)
Tragizm wyrazem zatroskania o to, co ludzkie (Problem tragizmu jako kategorii z pogranicza literatury i filozofii oraz jego zależności od zagadnienia podmiotowości na przykładzie wybranych tekstów Sofoklesa, Kierkegaarda, Camusa, Sartrea oraz Gombrowicza)
Autorzy:
Kopeć-Kaczor, Anna
Słowa kluczowe:
tragizm, podmiotowość, absurd, ironia,
tragic vision, subjectivity, nonsense, irony
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The author makes an attempt to characterize the phenomenon of tragic vision, taking into account the concepts of literary scholars and philosophers. She compares the understanding of the concept of tragic vision which emerges from the Greek tragedy with twentieth-century interpretations connected with existentialism. She focuses on postmodernity as the era of the 'death of tragic vision'. The aim of this work is to show the relationship between the issue of the tragic vision and the problem of subjectivity. Subjectivity based on a component of content (not just on formal acts of consciousness) is a condition of the possibility of tragic vision. One of conclusions of the work is the observation that in postmodernity the tragic vision has been replaced by irony.

Autorka podejmuje próbę scharakteryzowania zjawiska tragizmu, opierając się na koncepcjach literaturoznawców oraz filozofów. Konfrontuje rozumienie pojęcia tragizmu jakie wyłania się z tragedii greckiej z dwudziestowiecznymi interpretacjami spod znaku egzystencjalizmu, przechodząc do ponowoczesności, jako epoki "śmierci tragizmu". Praca ma na celu ukazanie związku między zagadnieniem tragizmu a problemem podmiotowości. Podmiotowość oparta na komponencie treściowym (nie tylko na formalnych aktach świadomości) jest warunkiem możliwości zaistnienia tragizmu. Jednym z wniosków pracy jest spostrzeżenie, iż w ponowoczesności miejsce tragizmu zajęła ironia.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies