Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Julian the Apostate’s attempt to restore the paganism

Tytuł:
Julian the Apostate’s attempt to restore the paganism
Próba restytucji pogaństwa za panowania Juliana Apostaty
Autorzy:
Lindert, Iwona
Słowa kluczowe:
Julian Apostata, pogaństwo, chrześcijaństwo, Cesarstwo Rzymskie
Julian the Apostate, paganism, Christianity, Roman Empire
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
During the years 361-363 Julian the Apostate tried to restore paganism in the Empire. His religious policy was manifested in many decrees, e.g. edict restoring the paganism. All of them tried to reduce the meaning of Christianity. Furthermore, the emperor tried to reform so-called “pagan church”, which reform was concerning three main issues: organization of paganism as national religion, reform of ceremonies and character and role of priests. Changes, which were introduced by Julian, were variously taken by society. Some people, especially Christians, responded to all emperor’s reforms evilly, while group of philosophers and sophists approved his policy. There were also many riots against both pagans and Christians, from which suffered mainly citizens.

W latach 361-363 panujący wówczas Julian Apostata dążył do restytucji pogaństwa w cesarstwie. Jego polityka religijna przejawiała się w wielu rozporządzeniach, które miały na celu wzmocnienie roli pogaństwa, m. in. edykcie restytucyjnym oraz licznymi rozporządzeniami ograniczającymi znaczenie chrześcijaństwa. Ponadto cesarz dążył też do zreformowania tzw. „kościoła pogańskiego”, którego reforma dotyczyć miała trzech głównych zagadnień: organizacji pogaństwa jako religii państwowej, obrzędowości oraz charakteru i roli kapłana. Zmiany wprowadzone przez Juliana były różnie odbierane przez społeczeństwo. Część ludności, zwłaszcza chrześcijańskiej, była wrogo nastawiona do wszelkich działań cesarskich, natomiast grupa filozofów i sofistów popierała tak realizowaną politykę. W wielu miastach doszło do wystąpień antypogańskich i antychrześcijańskich, w których ucierpiała głównie miejscowa ludność.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies