Tytuł pozycji:
Epitety dionizyjskie w Hymnach orfickich.
The thesis is devoted to the issue of dionisian epithets found in the Orphic Hymns. The first chapter provides key information on Orphism, Orphic mysteries and preserved works, with particular attention to the most important – the hymnal. The second chapter contains a detailed analysis of the epithets in the so-called Corpus Bacchicum Orphic Hymns and the additional 30th anthem, which functions beside the collection. The epithets appear in a sequence, according to the criteria found in the thesis: apparatus, genealogy, cult, growing effectiveness and affectivity. The criterion of apparatus takes into account the external appearance of Dionysus; the genealogical criterion is based on the origin of the god and his relationships with other gods. Cult is associated with the cult of Dionysus, his venered names, places and ways of worship, where as growing effectiveness refers to the actions of the god - especially in the natural world. Finally, the criterion of affectivity refers to the feelings Dionysus experiences and what causes them. The analysis of Dionysian epithets present in the Orphic Hymns proves that they represent a complete picture of the god, hard to find in other ancient works.
Praca niniejsza poświęcona jest kwestii epitetów dionizyjskich w Hymnach orfickich. W rozdziale pierwszym podajemy najważniejsze informacje na temat orfizmu, misteriów orfickich oraz zachowanych dzieł, ze szczególnym uwzględnieniem najważniejszego dla nas – zbioru hymnów. Rozdział drugi zawiera szczegółową analizę epitetów zawartych w tzw. corpus bacchicum Hymnów orfickich, oraz znajdującym się poza nim hymnem 30. Epitety te uporządkowane są według stworzonych na potrzeby pracy kryteriów: aparycyjnego, genealogicznego, kultycznego, efektoryczno-wegetacyjnego oraz afektywnego. Kryterium aparycyjne bierze pod uwagę wygląd zewnętrzny Dionizosa; genealogiczne opiera się na pochodzeniu boga oraz jego związkach z innymi bogami; kultyczne związane jest z kultem Dionizosa, jego kultycznymi imionami, oraz miejscami i sposobami oddawania mu czci; efektoryczno-wegetacyjne odnosi się do działania boga – szczególnie w świecie przyrody. Wreszcie kryterium afektywne nawiązuje do uczuć, jakich Dionizos doświadcza i jakie wywołuje. Analiza epitetów dionizyjskich zawartych w Hymnach orfickich dowodzi, że przedstawiają one bardzo kompletny obraz boga, który trudno znaleźć w innym dziele starożytnym.