Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Forms of otherness’s representation. Ethnic stereotypes and the construction of gender in selected animated films produced by Walt Disney Pictures (

Tytuł:
Forms of otherness’s representation. Ethnic stereotypes and the construction of gender in selected animated films produced by Walt Disney Pictures (
Formy reprezentacji inności. Stereotypy etniczne oraz konstrukcja płci kulturowej w wybranych animacjach wytwórni Walta Disneya ("Aladyn", "Pocahontas", "Mulan")
Autorzy:
Buła, Natalia
Słowa kluczowe:
stereotyp, Walt Disney, płeć, tożsamość, etniczność
stereotype, Walt Disney, gender, identity, ethnicity
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem pracy jest analiza stereotypów etnicznych oraz konstrukcji płci kulturowej w wybranych animacjach wytwórni Walta Disneya. W pierwszym rozdziale, dotyczącym filmu "Aladyn" (1992), omówiono stereotypowe przedstawienie mieszkańców Bliskiego Wschodu, wcześniej ujęte w teorii Edwarda Saida na temat Orientu. Kolejny rozdział odnosi się do "Pocahontas" (1995) i analizuje produkcję w kontekście postkolonialnych badań M. L. Pratt oraz opisuje przemianę, jaka dokonała się w kreacji bohaterek animacji wytwórni Walta Disneya. W ostatnim rozdziale, na przykładzie filmu "Mulan" (1998), zostaje zaprezentowane, jak płeć oraz życie w diasporze wpływa na kształtowanie się tożsamości. W pracy można znaleźć liczne odniesienia do tekstów z dziedziny krytyki postkolonialnej, feministycznej oraz z zakresu recepcji produkcji wytwórni Walta Disneya za granicą.

The aim of the study was to analyze ethnic stereotypes and gender constructions in selected Walt Disney Pictures animations. In the first chapter involving "Aladyn" (1992), according to Edward Said’s theory of Orientalism, stereotypical representation of the inhabitants of the Middle East are discussed. The next section refers to "Pocahontas" (1995) and analyzes it in the context of M. L. Pratt’s postcolonial studies and describes the transformation of Walt Disney heroines. The last chapter concerns "Mulan" (1998) and examines the influence of gender and living in diaspora on constituting individual’s identity. The paper includes numerous references to the texts of postcolonial and feminist criticism and to the reception of Walt Disney Pictures animations abroad.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies