Tytuł pozycji:
Figura podwojenia na przykładzie wybranych opowiadań z tomów "Dialog lustra" Gabriela Garcii Marqueza i "Gra na wielu bębenkach" Olgi Tokarczuk.
- Tytuł:
-
Figura podwojenia na przykładzie wybranych opowiadań z tomów "Dialog lustra" Gabriela Garcii Marqueza i "Gra na wielu bębenkach" Olgi Tokarczuk.
"Eyes of the Blue Dog" by Gabriel Garcia Marquez and "Gra na wielu bębenkach" by Olga Tokarczuk as an example of double motif
- Autorzy:
-
Ligęza, Monika
- Słowa kluczowe:
-
dwoistość, realizm magiczny, Gabriel Garcia Marquez, Olga Tokarczuk , Dialog lustra, Gra na wielu bębenkach
double, magical realism, Gabriel Garcia Marquez, Olga Tokarczuk, Eyes of the blue dog, Gra na wielu bębenkach,
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This master’s thesis is devoted to the comparison between Gabriel Garcia Marquez’s “Eyes of e blue dog” and “Gra na wielu bębenkach” by Olga Tokarczuk, based on a double motif. Discussion begins with defining the specifically understood concept of double, with presenting its previous realizations and an attempt to explain it in a psychoanalyticall way, what enables to specify the research area for the further analysis. Magical realism, which is depicted as a way of perceiving the reality by combining real elements with fantastic ones. The author’s major interest is the relation between being “self” and feeling as “other”. Both, the short stories of Garcia Marquez and Tokarczuk, include the literary realizations of double motif, which are divided in two groups: self duality and the unity of two autonomous parts.
Niniejsza praca magisterska jest zestawieniem zbiorów opowiadań „Dialog lustra” Gabriela Garcii Marqueza oraz „Gra na wielu bębenkach” Olgi Tokarczuk, skupionym wokół motywu dwoistości. Rozpoczyna się od zdefiniowania pojęcia dwoistości, wraz z krótkim prześledzeniem jego wcześniejszych realizacji oraz przybliżeniem jego rozumienia w duchu psychoanalizy, pozwala na zaznaczenie obszaru badawczego, w obrębie którego koncentrować się będzie analiza wybranych utworów. Za podstawę porównania posłużył realizm magiczny, zdefiniowany jako pewien sposób postrzegania rzeczywistości łączący w sobie elementy realne i fantastyczne. Główne zainteresowanie autorki stanowi jednak relacja pomiędzy byciem sobą a odczuwaniem siebie jako innego. Zarówno w prozie Garcii Marqueza jak i Tokarczuk obecne są realizacje motywu dwoistości, rozumianej jako: rozdwojenie jaźni oraz połączenia w jedność dwóch autonomicznych osobowości.