Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Akulturacja studentów obcokrajowców w Krakowie.

Tytuł:
Akulturacja studentów obcokrajowców w Krakowie.
Acculturation of foreign students in Krakow.
Autorzy:
Olejko, Katarzyna
Słowa kluczowe:
Acculturation strategies, RAEM, Student migration
strategie akulturacyjne, RAEM, migracja studentów
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem badania było prześledzenie czynników motywacyjnych stojących za decyzją o migracji oraz strategii akulturacyjnych stosowanych przez studentów obcokrajowców przebywających w Krakowie. Za pomocą wywiadów zebrano wypowiedzi 40 imigrantów, 20 kobiet i 20 mężczyzn - studentów krakowskich uczelni, a następnie dokonano analizy, aby sprawdzić jakie strategie stosują oni w różnych sferach życia. Próbowano wyłonić czynniki ułatwiające i utrudniające proces adaptacji oraz odkryć obszary, w których przebiega ona mniej lub bardziej problemowo. Podjęto też próbę analizy różnic pojawiających się w tym kontekście między kobietami i mężczyznami. W tworzeniu badania korzystano z modelu akulturacji RAEM. Podczas analizy wyników wyłoniono wiele prawidłowości zgodnych z teorią i wynikami wcześniejszych badań. Osoby badane stosowały różnorodne strategie w ramach każdej z domen. Strategie asymilacji i integracji częściej wybierane były w bardziej zewnętrznych sferach funkcjonowania. Udało się zaobserwować wiele różnic w między kobietami i mężczyznami w procesie akulturacji, dotyczących między innymi sfery rodzinnej, społecznej i językowej, a także tożsamości symbolicznej i stosowania strategii kosmopolityzmu/uniwersalizmu. Różnice międzypłciowe dostrzeżono także w występowaniu czynników motywacyjnych odpowiedzialnych za decyzję o migracji.

The main purpose of this study was to explore both motivational factors and acculturations strategies used by foreigner students living in Krakow. 20 male and 20 female students of universities were interviewed. Obtained data was analyzed to find out which acculturative strategies students use in each life domain, what factors impact on process of adaptation and in which areas of life acculturation is easier and faster. Gender differences in acculturating was also concerned. Study was based on RAEM. Obtained results validate available data and theory. Students chose different strategies in each domain. Assimilation and integration are used more frequently in external domains. A lot of gender differences were noticed, for example in the social, family and language domain. Other gender differences concerned national symbolic identity, universalism/cosmopolitism strategies and motivation to migrate.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies