Tytuł pozycji:
The work - family interface and life satisfaction from a life stage perspective.
The subject of this thesis is a work-family interface and life satisfaction differences from a life stage perspective. The relationship was investigated using theoretical framework by Grzywacz and Marks (2000) who suggest work-family interface is best characterized by four distinctive dimensions: work – family conflict (WFC), family – work conflict (FWC), work – family facilitation (WFF) and family – work facilitation (FWF). The primary objective was to detect differences between groups of people in early adulthood stage and middle adulthood stage concerning the above mentioned interactions and level of life satisfaction.The research was carried out among primary school teachers based in countryside. Work – family interface and life satisfaction was assessed using following questionnaires: Work-Family Fit Questionnaire by J. G. Grzywacz and B. L. Bass (2003) and Satisfaction with Life Scale (SWLS) by E. Diener, R. A. Emmons, R. J. Larsen and S. Griffin (1985) in adaptation by Z. Juczyński. Teachers were divided according to their own age, job seniority, age of the youngest and the oldest child and with reference to the age limits from Levinson’s (1986) life stage model. Finally, the analysis included 62 women, excluding any men due to insufficient representation in the sample.The study assumed that people in middle adult stage will experience more favorable effects on all the variables tested. In order to verify the assumptions, t-tests for independent groups were used. Both, work-family conflict and family-work conflict were found to be significantly higher in the group belonging to early adulthood stage. It may lead to the conclusions about dissimilar requirements and resources in the work and family sphere throughout the different life and career stages.
Niniejsza praca porusza problematykę relacji pracy i rodziny oraz satysfakcji z życia w kontekście stadiów życia człowieka. Aby zbadać wzajemne oddziaływania pracy i rodziny wykorzystano czteroczynnikowy model autorów Grzywacza i Marks (2000), w którego skład wchodzą: konflikt praca – rodzina, konflikt rodzina – praca, facylitacja praca – rodzina i facylitacja rodzina – praca. Głównym założeniem było wykrycie różnic pomiędzy grupami osób, należących do stadium wczesnej dorosłości i stadium średniej dorosłości pod względem wymienionych wyżej interakcji oraz poziomu satysfakcji. W celu sprawdzenia postawionych hipotez kierunkowych zbadano grupę nauczycieli, uczących w 3-ech szkołach podstawowych na terenie wiejskim. Do badania wykorzystano Kwestionariusz Wzajemnych Oddziaływań Pracy i Rodziny (Work-Family Fit Questionnaire) autorstwa J. G. Grzywacz i B. L. Bass (2003) oraz Skalę Satysfakcji z Życia (SWLS) autorstwa E. Diener, R. A. Emmons, R. J. Larsen i S. Griffin (1985) w adaptacji Z. Juczyńskiego. Grupy badawcze wyodrębniono przy uwzględnieniu wieku osoby badanej, długości stażu pracy, wieku najmłodszego i najstarszego dziecka oraz w nawiązaniu do granic wiekowych z modelu pór dorosłości Levinsona (1986). Ostatecznie do analiz włączono 62 kobiety. Badanie nie objęło mężczyzn z powodu niewystarczającej reprezentacji. W pracy przyjęto, że stadium średniej dorosłości będzie wiązać się z korzystniejszymi efektami w zakresie wszystkich badanych zmiennych. W celu weryfikacji założeń zastosowano testy t-Studenta dla grup niezależnych. Wyniki przeprowadzonych badań wykazały różnice w poziomie konfliktu (konflikt praca-rodzina i konflikt rodzina-praca) pomiędzy grupami, dlatego ważne jest rozumienie jak zmieniają się wymagania i zasoby zarówno w sferze rodzinnej jak i zawodowej na przestrzeni odmiennych stadiów życia dorosłego człowieka.