Tytuł pozycji:
To be contemporary, the Belarusian art has to be political?
- Tytuł:
-
To be contemporary, the Belarusian art has to be political?
Czy białoruska sztuka, żeby być współczesną, musi być polityczna?
- Autorzy:
-
Kostseva, Krystsina
- Słowa kluczowe:
-
SZTUKA, POLITYKA, GLOBALIZACJA, BIAŁORUŚ
ART, POLITICS, GLOBALIZATION, BELARUS
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The present thesis is focused on contemporary Belarusian visual art in the context of global art history. The author is interested in trend of art’s politicization. The analysis of the political issues of art done on examples of Marina Naprushkina’s artworks, exhibitions of contemporary Belarusian art The doors are opening (2010-2011), Sounds of Silence (2012), an exhibition with the participation of Belarusian artists Journey to the East (2011), as well as Krzysztof Lukaszewicz’s film Viva Belarus! (2013). The aim of the consideration is to check whether the Belarusian contemporary art to take place in the discourse of art history, there must be political, and if so, how it is politicized.
Praca magisterska dotyczy współczesnej białoruskiej sztuki wizualnej, rozpatrywanej w kontekście globalnej historii sztuki. Autorkę szczególnie interesuje tendencja ku upolitycznieniu sztuki. Analizę zagadnienia polityczności sztuki dokonuje na przykładach twórczości Mariny Naprushkiny, wystaw białoruskiej sztuki współczesnej Drzwi się otwierają (2010-2011), Dźwięki milczenia (2012), wystawy z udziałem białoruskich artystów Podróż na Wschód (2011), a także filmu reżysera Krzysztofa Lukaszewicza Żywie Bełaruś(2013). Celem rozważań jest sprawdzenie, czy białoruska sztuka współczesna, aby zająć miejsce w dyskursie historii sztuki, musi być polityczna, i jeśli tak, to w jaki sposób się upolitycznia.