Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Stylistyka preludiów Siergieja Rachmaninowa na wybranych przykładach

Tytuł:
Stylistyka preludiów Siergieja Rachmaninowa na wybranych przykładach
The stylistics of Sergei Rachmaninoffs preludes on selected examples
Autorzy:
Yanushkevich, Ialanta
Słowa kluczowe:
Siergiej Rachmaninow, trzyczęściowa forma muzyczna, stylistyka preludiów, miniatura fortepianowa.
Sergei Rachmaninoff, a three-part musical form, stylistics of preludes, a piano miniature.
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
A piano miniature has a special place among the most prevalent genres of Romanticism music. Symphony, sonata, opera, and even a song arose before a piano miniature, which evolved during Romanticism and to a greater extent thanks to it. The question raises – where is the line between a piano miniature and a large form?The subject of the BA thesis called Stylistics of Sergei Rachmaninoff’s preludes on selected examples is three-part form in a piano miniature, which will be considered by the example of two Sergei Rachmaninoff’s preludes op. 23 (G Minor and G Flat Major) and representation of the silhouette of the composer. Rachmaninoff is the largest representative of a realistic direction in Russian music at the beginning of the twentieth century. Rachmaninoff was artist-patriot, who was deeply and inextricably linked with the Russian life and traditions. Composer reflects a lot of important characteristics of the reality of homeland in his works. The BA thesis has discusses the following issues: representation of the silhouette of the composer, description of the Rachmaninoff’s achievements in the field of “small forms” in a piano music, representation the circle of topics of composer’s miniatures, extraction compositional peculiarities of a three-part musical form, defining the characteristics of a three-part Rachmaninoff’s piano miniatures on the example of two preludes.

Wśród gatunków muzycznych, najbardziej rozpowszechnionych w muzyce romantycznej, szczególne miejsce zajmuje miniatura fortepianowa. Symfonia, sonata, opera, a nawet piosenka powstały wcześniej niż miniatura fortepianowa, której rozkwit, jako formy, przypadł dopiero na okres romantyzmu i w większej mierze dzięki niemu. Powstaje pytanie – gdzie tak naprawdę przechodzi granica pomiędzy miniaturą a dużą formą? Przedmiotem danej pracy licencjackiej Stylistyka preludiów Siergieja Rachmaninowa na wybranych przykładach jest trzyczęściowa forma w miniaturze fortepianowej, która będzie rozpatrywana na przykładzie dwóch preludiów op. 23 Siergieja Rachmaninowa (g-moll i Ges-dur) oraz przedstawienie sylwetki kompozytora. Rachmaninow jest największym przedstawicielem realistycznego kierunku w muzyce rosyjskiej na początku XX w. Artysta-patriota, głęboko i nierozłącznie był związany z życiem rosyjskim i tradycją rosyjską. Kompozytor odzwierciedlił w swojej twórczości mnóstwo istotnych, charakterystycznych cech ojczystej narodowej rzeczywistości.W pracy licencjackiej zostały omówione następujące zagadnienia: przedstawienie sylwetki kompozytora, omówienie dorobku Rachmaninowa w odniesieniu do „małych form” muzyki fortepianowej, przedstawienie kręgu tematów miniatur kompozytora, wyodrębnienie osobliwości kompozycyjnych trzyczęściowej formy muzycznej, określenie cech trzyczęściowej formy w miniaturach fortepianowych Siergieja Rachmaninowa na przykładzie dwóch preludiów.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies