Tytuł pozycji:
Film adaptations on lessons of Polish. On the example of the Wedding of Wyspiański according to Andrzej Wajda from 1973.
This work is devoted to manners of using of film adaptations of a literary work on lessons of Polish and breaking stereotypes in school didactics during discussing difficult book. We will try in it to show on the example of the Wedding how it is important gradual,, accustoming pupils to the strangeness of masterpieces ", and also to emphasize the role of cultural contexts during the work with the reading. We will try also to prove that watching the adaptation is helping to understand a literary work and is encouraging reading difficult book. In the practical chapter we will present the method of discussion - as the appropriate manner of carrying out an analysis and interpretation of cinematic work. Using the purchased knowledge by pupils during the lessons concerning the film, in practice can serve them to independent interpretation of difficult scenes of the drama and for improving the ability of formulating logical conclusions and convincing arguments, but also for writing good reviews. Materials which contributed to the creation of this work it: Text of the Wedding of Wyspiański, film of Andrzej Wajda - Wedding, specialist literature from the field of the film theory, as well as articles and methodological textbooks drawn up by specialists in Polish studies of methodologists from the Jagiellonian University.
Niniejsza praca poświęcona jest sposobom wykorzystania adaptacji filmowych dzieła literackiego na lekcjach języka polskiego oraz łamaniu stereotypów w dydaktyce szkolnej podczas omawiania trudnych lektur. Postaramy się w niej dowieść na przykładzie Wesela jak ważne jest stopniowe ,,oswajanie uczniów z obcością arcydzieł”, a także podkreślić rolę kontekstów kulturowych podczas pracy z lekturą. Spróbujemy również udowodnić, że obejrzenie adaptacji pomaga zrozumieć dzieło literackie i zachęca do czytania trudnych lektur. W rozdziale praktycznym przedstawimy metodę dyskusji - jako najodpowiedniejszy sposób przeprowadzania analizy i interpretacji dzieła filmowego. Wykorzystanie wiedzy nabytej przez uczniów na lekcjach dotyczących filmu, w praktyce może posłużyć im do samodzielnej interpretacji trudnych scen dramatu oraz do doskonalenia umiejętności formułowania logicznych wniosków i przekonywających argumentów, ale również do pisania dobrych recenzji. Materiały, które przyczyniły się do powstania niniejszej pracy to : Tekst Wesela Wyspiańskiego, film Andrzeja Wajdy -Wesele, literatura fachowa z dziedziny filmoznawstwa, a także artykuły i podręczniki metodyczne opracowane przez polonistów metodyków z Uniwersytetu Jagiellońskiego.Szczególne podziękowania kieruję na ręce Szanownej Pani Promotor - dr Aleksandry Kijak-Sawskiej, której cenne i wnikliwe uwagi wykorzystałam do ostatecznej redakcji tej pracy.