Tytuł pozycji:
Dynamika zmian w przestrzeni popukulturowej pomiędzy Koreą i Japonią.
The aim of this paper is to present the scale of popularity of Korean artists on the Japanese music market. History of the political and cultural contacts between Korea and Japan is presented. The history of Korean popular music is described. Particular emphasis was placed on the characterization of the last two decades of Korean music development. The greatest bands of that time and their impact on the development of the genre is demonstrated. Detailed history of the emergence and development of the three largest talent agencies in Korea, S.M.Entertainment, JYP Entertainment and YG ntertainment is discussed. In an analogous manner Japanese music market and the biggest Japaneseagency, Johnny & Associates is demonstrated. In the final part of paper a few words about history and actual situation of selected K-Pop artists in Japan is not omitted.
Celem pracy było zbadanie japońskiego rynku muzycznego pod względem występowania na nim koreańskich artystów. Zaprezentowana została historia politycznych i kulturalnych stosunków między Koreą a Japonią i jej wpływ na obecność K-Popu w Japonii. Opisano dzieje koreańskiej muzyki rozrywkowej. Szczególny nacisk położono na scharakteryzowanie dwóch ostatnich dekad rozwoju koreańskiej muzyki rozrywkowej. Przytoczono największe zespoły z tego czasu oraz ich wpływ na rozwój gatunku. Wyszczególniono historię powstania i rozwoju trzech największych agencji artystycznych tj. S.M.Entertainment, JYP Entertainment oraz YG Entertainment. W analogiczny sposób przedstawiono rynek japoński. Omówiono sposób powstania oraz obecną rolę w kształtowaniu J-Popu przez największą japońską agencję artystyczną tj. Johnny & Associates. W końcowej części pracy opisano początek Hallyu czyli tak zwanej „koreańskiej fali” dzięki której do Japonii przedostała się koreańska muzyka rozrywkowa.Na końcu zanalizowano historię, promocję oraz obecny status K-Popu w Japonii naprzykładzie wybranych grup koreańskich. Stwierdzono, że K-Pop w Japonii dynamicznie zaczął rozwijać się dopiero po roku 2003, zaś obecnie posiada silną pozycje na japońskim rynku muzycznym.