Tytuł pozycji:
Uwarunkowania efektywności funkcjonowania Domu Dziecka w zakresie opieki i wychowania
The work consists of four chapters. The first chapter includes an analysis of the literature, in particular, explanations of terminology: upbringing, care, children's home, its functioning and efficiency. It also includes the characteristics of the children's home as an educational care facility through internal organization, types of professional competence and responsibilities of educators and educational care tasks, as well as an educational care activity, the reasons for placing children in the institution and their gaining independence. The second chapter provides a description of the methodology of research. Surveys were carried out in Zakopane orphanage "Tatrogród". For testing I used the interview method and questionnaire, moreover, I did an analysis of documents. The study involved 15 pupils, 7 girls and 8 boys from middle schools and secondary schools and 5 educators with varying seniority.In the third chapter I put the analysis of the results of the study. I drew attention to the functioning and effectiveness of the Children's Home in terms for the care and upbringing.The last chapter presents the generalizations and conclusions of the study
Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy rozdział zawiera analizę literatury przedmiotu, w szczególności obejmuje wyjaśnienia terminologiczne: wychowania, opieki, domu dziecka, funkcjonowanie domu dziecka i efektywność. Charakterystykę domu dziecka, jako placówki opiekuńczo-wychowawczej, poprzez wewnętrzną organizację, rodzaje kompetencji zawodowych wychowawców i zadania opiekuńczo-wychowawcze. Jak również działalność opiekuńczo-wychowawcza, przyczyny umieszczania dzieci w placówce jak i ich usamodzielnianie. Drugi rozdział przedstawia opis metodologię badań własnych. Badania przeprowadzone zostały w zakopiańskim domu dziecka „Tatrogród”. Do przeprowadzenia badań posłużyłam się metodą wywiadu i ankiety, ponadto zrobiłam analizę dokumentów. W badaniu wzięło udział 15 wychowanków, 7 dziewcząt i 8 chłopców ze szkół gimnazjalnych i średnich oraz 5 wychowawczyń z różnym stażem pracy.W rozdziale trzecim umieściłam analizę wyników z przeprowadzonych badań. Uwagę zwróciłam na funkcjonowanie i efektywność funkcjonowania Domu Dziecka w zakresie opieki i wychowania.Ostatni rozdział przedstawia uogólnienia i wnioski z przeprowadzonych badań