Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

-

Tytuł:
-
Stereotypy młodości - ich utrwalanie i dekonstrukcja w ponadgimnazjalnym kształceniu literackim i kulturowym
Autorzy:
Włosowicz-Ciesielska, Magda
Słowa kluczowe:
-
młodość, stereotyp, starość, dekonstrukcja, Gombrowicz,
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Epoka romantyzmu wyniosła na piedestał młodość, której kult nie przeminął, i trwa do dnia dzisiejszego, lecz w innej w formie, gdyż wartości młodych okresu romantyzmu nie oscylowały jedynie wokół piękna i witalności, oraz nie skupiały się na fizycznym uroku człowieka młodego, tak jak ma to miejsce obecnie.Dzisiejsza podstawa programowa, a co za tym idzie zestawienia poleceń zawarte w podręcznikach do szkoły ponadgimnazjalnej poświęcają wiele miejsca epoce romantycznej, która z pewnością miała znamienny wpływ na kształtowanie się późniejszej literatury światowej.Zaprezentowane w niniejszej pracy pozycje literackie, są potwierdzeniem na to, że tradycja romantyczna jest nieustannie obecna w literaturze polskiej. Rozdział pierwszy to część teoretyczna, w której zostanie zaprezentowane zjawisko stereotypu w ujęciu psychologicznym, kulturowym oraz literackim. W części tej zostaną zaprezentowane definicje stereotypu oraz historia powstania tegoż pojęcia, zapoczątkowanego przez amerykańskiego dziennikarza i publicystę Waltera Lippmanna. W części kolejnej zagadnienie stereotypu ujęte zostanie w kategoriach społecznych i kulturowych. W części trzeciej rozdziału pierwszego zostanie krótko zobrazowany wpływ mediów na kształtowanie się pojęcia stereotypu. Ostatnia część tegoż rozdziału poświęcona będzie zjawisku stereotypu w literaturze, które najmocniej interesować będzie autorkę na dalszym etapie tworzenia niniejszej pracy.Rozdział drugi dotyczyć będzie epoki romantyzmu oraz historii powstania i kształtowania się mitu młodości romantycznej, jak również sposobu ukazywania tego zagadnienia w nauczaniu języka polskiego na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej.W kolejnym rozdziale pracy przybliżona zostanie twórczość Witolda Gombrowicza oraz obraz kultu młodości na przykładzie Ferdydurke, Trans – Atlantyku i Operetki. Rozdział ten zostanie podzielony na cztery części. Trzy pierwsze będą próbą ukazania obrazu młodości w zderzeniu z dojrzałością w wymienionych powyżej trzech utworach Gombrowicza. W części czwartej ostatniej zatytułowanej Dlaczego Gombrowicz wielkim pisarzem był? Gombrowicz w szkole ukazane zostanie, jak twórczość Gombrowicza przedstawia się w niektórych podręcznikach do szkoły średniej. W tym celu zostaną zestawione ze sobą Barwy epok autorstwa Witolda Bobińskiego, Anny Janus – Sitarz oraz Bogusława Kołcza oraz Przeszłość to dziś Jacka Kopcińskiego. W załącznikach umieszczona zostanie propozycja scenariusza lekcji języka polskiego do szkoły ponadgimnazjalnej. Zaprezentowany konspekt, dotyczyć będzie zjawiska młodości w literaturze romantycznej oraz jej kontynuacji w dziełach twórców następnych epok. Celem lekcji będzie ukazanie dekonstrukcji stereotypu młodości, zaproponowanej przez Mariusza Sieniewicza w powieści Rebelia. Nadrzędną intencją niniejszej pracy magisterskiej jest próba przedstawienia wpływu modelu młodości romantycznej na twórczość Gombrowicza; oraz zobrazowanie wartości moralnych zawartych w Rebelii autorstwa Mariusza Sieniewicza - książki bardzo aktualnej, niosącej głębokie przesłanie i ostrzeżenie przed ślepym poddaniem się kultowi młodości.

-

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies