Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Images in first of all. Selected examples of polish found footage films

Tytuł:
Images in first of all. Selected examples of polish found footage films
Obrazy przede wszystkim. O polskim found footage na wybranych przykładach
Autorzy:
Kucharczyk, Michał
Słowa kluczowe:
found footage, video-art, Tomasz Kozak, criticism of fantasy, images despite of all
found footage, wideo art, Tomasz Kozak, krytyka fantazmatyczna, obrazy mimo wszystko
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Author considers found footage as a technique used by Polish artists in the area of video-art and avant garde film. Inspired by the book of French philosopher and art historian, Georges Didi-Huberman, he tries to underline these aspects of films, which expose the ambiguities of Western culture, including Second World War and Nazism.The perspective chosen in this article is based on analizing the context of films (rejected by artists in the process of editing) but still relevant to understanding the meaning of their works.Author is mainly interested in works of Tomasz Kozak with his teoretical concept of "criticism of fantasy", presented in his essays and realized in his found footage films. The most important aim of Kozak's ideas and works is to explore the dark nature of Western imagination, as he did it in "Nigredo", the found footage video-essay about the roots of the metaphor of "Negro" in writings of Ernst Junger and Tadeusz Borowski. Author also analizes the works of such Polish artists as: Maciej Toporowicz, Anna Baumgart or Zuzanna Janin. The relation between their works and national history or mass media as TV is a relevant point of this article.

Autor rozpatruje found footage jako technikę używaną przez polskich artystów na polu wideo artu i filmu awangardowego. Z inspiracji myślą Georgesa Didi-Hubermana, francuskiego filozofa i historyka sztuki, na pierwszy plan wychodzą te aspekty dzieł, które podkreślają dwuznaczności obecne w kulturze Zachodu: II Wojnie Światowej czy Holokauście.Perspektywa niniejszej pracy bazuje na analizie kontekstu filmów, odrzuconych przez artystów w procesie montażu, który jednak odgrywa ważna rolę w rozumieniu ich dzieł.Autora w dużej mierze interesują prace Tomasza Kozaka, w tym jego teoretyczna koncepcja "krytyki fantazmatycznej", zawarta w esejach i realizowana w filmach found footage autora. Najważniejszym celem wywodu oraz prac Kozaka jest zgłębienie mrocznej natury zachodniej wyobraźni. Przykładem takiej pracy jest "Zmurzynienie", wideo-esej found footage na temat korzeni metafory "Murzyna", obecnej w twórczości pisarskiej Ernsta Jungera i Tadeusza Borowskiego.Autor analizuje także prace innych polskich artystów, takich jak Maciej Toporowicz, Anna Baumgart czy Zuzanna Janin. Relacja pomiędzy ich realizacjami a narodową historią i mediami, takimi jak telewizja, odgrywają w pracy znaczącą rolę.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies