Tytuł pozycji:
DANCE THEATRE AS A NEW FORM OF ART. GENESIS. ORGANIZATION IN POLAND UNTIL 2009
Kozłowska, Małgorzata (2014). Teatr tańca, jako nowa forma przekazu scenicznego. Geneza. Organizacja w Polsce do 2009 roku. Praca magisterska pod kierunkiem prof. dr hab. Emila Orzechowskiego, Kraków: Instytut Kultury UJ, 80 s., 81 poz. bibl., 5 ilustracji.Celem pracy jest przedstawienie teatru tańca jako nowej formy przekazu scenicznego, a także jego rozwoju w Polsce do 2009 roku. Omawiając genezę tańca na świecie, pokazuję różne jego funkcje i formy. Przedstawiam w jakich warunkach był tworzony i jak to oddziaływało na jego strukturę. Charakteryzując nową dziedzinę sztuki, jaką jest teatr tańca, wykazuję jak bardzo różni się on od poprzednich form tańca.Przedstawiając teatr tańca w Polsce, skupiam się na dwóch najstarszych i według mnie najbardziej wyróżniających się instytucjach: Polskim Teatrze Tańca i Śląskim Teatrze Tańca. Opisuję ich działalność pod względem artystycznym i organizacyjnym.Na koniec podejmuję rozważania na temat „Raportu o tańcu współczesnym w Polsce w latach 1989-2009” i jego konsekwencjach, a także kondycji teatrów tańca w Polsce do 2009 r.Najważniejszym wnioskiem pracy jest to, iż do 2009 roku finansowanie tańca było skierowane na duże teatry tańca i zespoły taneczne. Po „Raporcie o tańcu współczesnym (…)” priorytetem polityki finansowej zostali niezależni artyści i solo projekty, co spowodowało duże rozdrobnienie w środowisku tanecznym. Od 5 lat nie ma dobrej perspektywy dla instytucjonalnych teatrów tańca. Powinniśmy odnaleźć równowagę między wspieraniem niezależnych artystów oraz dużych teatrów tańca.
Kozłowska, Małgorzata (2014). Dance theatre as a new form of art. Genesis. Organization in Poland until 2009. Master’s thesis under the direction of prof. dr hab. Emil Orzechowski, Krakow: Jagiellonian University Institute of Culture, pp. 80, 81 pos. bibl., 5 illustrationsThe aim of this master’s thesis is to present dance theatre as a new form of art and also to show development of this art in Poland until 2009. I describe the origins of dance in the world, showing its various functions and forms. I present how political and economic conditions influenced on the structure of dance. I show the difference between dance theatre and previous forms of dance.Presenting the dance theatre in Poland, I am focusing on the two oldest and most distinguished institutions: Polish Dance Theatre and the Silesian Dance Theatre. Describe their artistic and organizational activities.At the end I make a reflection on the "Report of contemporary dance in Poland in 1989-2009" and its consequences, as well as the condition of dance theatre in Poland until 2009. The most important conclusion of this master’s thesis is that funding dance in Poland until 2009 was directed on the biggest dance theatres and groups. After the “Report of contemporary dance (...)” priority of financial policies were focused on independent artists and solo projects. This situation cause fragmentation in dance community. Institutional dance theatres has no good prospects. We should find a balance between supporting independent artists and major dance theatres.