Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Dreams of children with mild intellectual disability

Tytuł:
Dreams of children with mild intellectual disability
Marzenia senne dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
Autorzy:
Bielecka, Marta
Słowa kluczowe:
dreams, children, mild intellectual disability, Hall/Van de Castle system
marzenia senne, dzieci, upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, system ilościowej analizy marzeń sennych Halla i Van de Castle'a
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Prezentowane badanie dotyczy różnić w kontekście marzeń sennych miedzy dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu lekkim a dziećmi w normie intelektualnej. Informacje od badanych dzieciach (N=36) zbierane były za pomocą wywiadu. Dzieci proszone były o opowiedzenie swoich snów. Przeprowadzano z nimi także rozmowę na temat częstotliwości śnienia, nastroju w snach oraz postawy w stosunku do snów. Zbadano także jak dzieci rozumieją zjawisko śnienia. Treść marzeń sennych kodowana była za pomocą systemu ilościowej analizy marzeń sennych Halla i Van de Castle’a (1996). Większość różnić między badanymi grupami okazała się statystycznie nieistotna. Wystąpiły jednak pewne tendencje w uzyskanych wynikach. W treści snów dzieci upośledzonych pojawiła się mniejsza liczba postaci, miejsc oraz działań. Różnice w działaniach w treści marzeń sennych obu grup były istotne statystycznie. Dzieci w normie intelektualnej w sumie opowiedziały o jeden sen mniej niż dzieci upośledzone, ale same oceniały, że śnią częściej niż oceniały to dzieci upośledzone. Liczba emocji negatywnych była większa w snach dzieci w normie intelektualnej, ale same dzieci oceniły nastrój w swoich snach nieco wyżej niż oceniały go dzieci upośledzone. Postawa w stosunku do marzeń sennych była nieco wyższa wśród dzieci upośledzonych. Z pytaniami dotyczącymi rozumienia zjawiska śnienia lepiej radziły sobie dzieci w normie intelektualnej.

The present study concerns differences in dreams between children with mild intellectual disability (ID) and typical children. An interview method was used. Children (N=36) were also asked to describe their dreams. The dream content was coded by the Hall/Van de Castle system (1996). The majority of differences between groups were statistically insignificant. Dream content of children with ID contained less characters, activities and settings. Only the difference between groups in amount of settings was statistically significant. Children with ID described one more dream report, but they estimated that they are dreaming less often compared to estimation made by typical children. The amount of negative emotions was higher in typical children dream reports, but they estimated that general emotional tone of their dreams is better than that estimated by ID children. The attitude toward dreams was slightly better among children with ID. Typical children had fewer problems with dream definition.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies