Tytuł pozycji:
The influence of bi-direction on managing non profit organisations that promote Polish culture in the United Kingdom
The present thesis aimed at examining the impact of bi-direction – understood as targeting activities at two various groups of recipients, both Polish and local residents – on management of non profit organisations promoting Polish culture in Great Britain. As these organisations have to take into account different needs, knowledge and origin of recipients, all aspects of their functioning are determined by bi-direction. The theoretical part of the study presented the characteristics and history of the third sector, both in Poland and the UK, including cultural organisations. Moreover, this part discussed the governmental bodies responsible for cultural promotion abroad, cultural activities in Great Britain undertaken by the first and third sector, as well as the role of non profit organisations on cultural diplomacy and nation branding. The last chapter was devoted to research done on two organisations – Polish Art Europe and Merseyside Polonia. The research consisted of semi-structured interviews, participant observation and online data analysis. The results of the research proved that non profit organisations promoting Polish culture abroad take into consideration differences existing between their recipients in all stages of managing an organisation.
Celem niniejszej pracy było omówienie wpływu dwukierunkowości rozumianej jako adresowanie działalności do dwóch różnych grup odbiorców – Polaków i społeczności lokalnej – na zarządzanie organizacjami pozarządowymi promującymi polską kulturę w Wielkiej Brytanii. Jako że organizacje te muszą brać pod uwagę niejednakowe potrzeby, wiedzę i pochodzenie odbiorców, wszystkie etapy ich funkcjonowania zdeterminowane są przez świadomość dwutorowości. W części teoretycznej pracy przedstawione zostały cechy sektora non profit, a także jego historia i stan w Polsce oraz w Wielkiej Brytanii, z uwzględnieniem organizacji działających w obszarze kultury. Ponadto, omówione zostały instrumenty rządowe odpowiedzialne za promocję Polski za granicą, działania pierwszego i trzeciego sektora na rzecz promocji kultury, a także wpływ organizacji non profit na dyplomację kulturalną i branding narodowy. Ostatni rozdział poświęcony był badaniom jakościowym przeprowadzonym na dwóch organizacjach – Polish Art Europe oraz Merseyside Polonia. Badanie opierało się na metodzie wywiadu częściowo skategoryzowanego, obserwacji uczestniczącej oraz obserwacji danych zarejestrowanych. Uzyskane wyniki potwierdziły tezę autora, iż organizacje non profit promujące polską kulturę za granicą biorą pod uwagę różnice między grupami odbiorców na każdym etapie prowadzenia działalności.