Tytuł pozycji:
Promocja biblioteki przez wystawiennictwo na przykładzie Biblioteki Jagiellońskiej w latach 2002-2012
This paper gives a continuation of the first examination of Biblioteka Jagiellońska 1982 – 2002 activity in art exhibition. The dissertation reports a study of 162 exhibitions which took place in Biblioteka Jagiellońska form October 2002 to 2012. The analysis is prepared on the basis of documents acquired from the archive of the library. This study suggests that an art exhibition impact on library promotion and publicity. The social media and Internet advertising were described as well.
Praca jest kontynuacją analizy działalności wystawienniczej Biblioteki Jagiellońskiej z lat 1982 – 2002. Dokonano przeglądu 162 wystaw zorganizowanych na terenie BJ w okresie od października 2002 do końca 2012 roku. Podstawą źródłową opracowania są głównie dokumenty znajdujące się w materiałach warsztatowych osób zajmujących się organizacją ekspozycji w Bibliotece Jagiellońskiej. Omówiono zagadnienia teoretyczne związane z wystawiennictwem bibliotecznym, a także wskazano na promocyjny charakter tej działalności. Szczególną uwagę zwrócono na rolę materiałów reklamowych w budowaniu bibliotecznego public relations, promocji wystaw w prasie oraz wydarzeniom, które im towarzyszyły. Wskazano również na rosnące znaczenie obecności w social media i wykorzystania reklamy internetowej jako środków popularyzacji bibliotek. Analiza materiałów archiwalnych wykazała, że dziesięcioletnia aktywność wystawiennicza BJ zwiększyła się znacznie w porównaniu z poprzednimi dekadami. W latach 1982 – 1992 miało miejsce 90 wystaw, od 1992 do września 2002 roku odbyło się ich 76, natomiast w badanym okresie 2002 – 2012 zorganizowano ich aż 162.