Tytuł pozycji:
Innowacyjne zarządzanie placówką edukacyjną
In the work we presented the innovative approach to the management of non-public educational entity acting as service industries operating in the education sector. It has been done by the intensification of educational services as a product at the holistic activities of the attainment to the customer. These activities are strongly supported by procedures of the managerial accountancy and because of the possibility of creating institutions are partly idle the variable costing is only applied. Based on the polish and foreign literature the work introduces the issue innovations in depth, describing the concept both with respect to the management, as well as educational aspects. The created private nursery business model for a better understanding aspects of the management educational unit combines innovative procedures supported by elements of managerial accounting with the real image of the educational offer. In order to acquire customer the innovative procedures supporting direct promotional actions have been designed. For encouraging the customer to use the services of a non-public facility, we can shape the managerial costs of controlling the unit price and /or unit variable cost. These procedures include the case studies pointing the way to achieve an increased demand for the service and get the best financial result. It has also been designed the innovative planning system of optimal unit prices and optimal unit variable costs for the obtainment of the maximum margin. Above described procedures may be directly implemented in appropriate computer subsystems supporting optimum management decisions and planning system. The assorted set of cases studied permitted to make the positive verification the hypothesis formulated in the introduction of the paper that an application of innovative procedures of the managerial accounting creates possibilities of the obtainment of optimal solution in the management of non-public educational institution.
W pracy przedstawiono innowacyjne podejście do zarządzania niepubliczną placówką oświatową występującą jako przedsiębiorstwo usługowe działające w branży edukacyjnej. Dokonano tego poprzez intensyfikację usług edukacyjnych jako produktu w holistycznych działaniach w celu zdobycia klienta. Działania te są silnie wspomagane przez procedury rachunkowości zarządczej i ponieważ z założenia możliwości placówki są częściowo niewykorzystane, więc zastosowano tylko rachunek kosztów zmiennych. Bazując na literaturze polskiej i zachodniej praca wprowadza w zagadnienie innowacji dogłębnie opisując jej pojęcie zarówno pod kątem zarządczym, jak i w aspektach edukacyjnych. Stworzony model biznesowy niepublicznego przedszkola pozwala lepiej zrozumieć aspekty zarządzania placówką oświatową i łączy innowacyjne procedury wspierane elementami rachunkowości menadżerskiej z rzeczywistym obrazem oferty edukacyjnej. W celu pozyskania klienta zaprojektowano innowacyjne procedury wspierające działania promocyjne. Aby zachęcić klientów do korzystania z usług niepublicznej placówki możemy kształtować koszty menadżerskie sterując ceną jednostkową lub/i kosztem zmiennym jednostkowym. Procedury te zawierają analizę przypadków sytuacyjnych wskazując drogę do osiągnięcia zwiększonego popytu na usługę i uzyskania jak najlepszego wyniku finansowego. Zaprojektowano również innowacyjny system planowania optymalnych cen jednostkowych oraz jednostkowych kosztów zmiennych dla uzyskania maksymalnej marży. Wyżej opisane procedury można bezpośrednio zaimplementować w stosownych komputerowych podsystemach wspomagających optymalne decyzje zarządcze i planistyczne. Dobrany w pracy zestaw przypadków sytuacyjnych pozwolił dokonać pozytywnej weryfikacji sformułowanej we wstępie hipotezy, że „zastosowanie innowacyjnych procedur rachunkowości menadżerskiej stwarza możliwości uzyskania optymalnych rozwiązań w zarządzaniu niepubliczną placówką edukacyjną”.