Tytuł pozycji:
Verbal visualisation for blind recipients of the fine arts
Praca bada problematykę strategii opisu zastosowanych przy tworzeniu audiodeskrypcji obrazów, rzeźb i innych obiektów artystycznych.Analiza została oparta na podstawach psychologicznych dotyczących percepcji niewidomych. W pierwszej części pracy omówiono różne typy kompensacji, a także rolę poszczególnych zmysłów w wyrównywaniu braków w poznaniu świata. Ponadto zwrócono uwagę na problem wyobrażeń niewidomych opartych na doświadczeniach pochodzących z różnych zmysłów.Istotnym kontekstem dla pracy okazały się metody udostępniania sztuki niewidomym, do których zalicza się audiodeskrypcję, czyli słowny opis obrazu oraz tyflografikę, czyli relief dotykowy dla osób pozbawionych wzroku.W analizie skupiono się na kilku aspektach budowy audiodeskrypcji. Pierwszym była kompozycja tekstów audiodeskrypcji. Drugim budowa składniowa zdań. Kolejny aspekt to leksyka, w której wyróżniono słownictwo odwołujące się do wrażeń zmysłowych oraz czasowniki ruchu. Końcowym etapem analizy było omówienie strategii opisu obrazu zastosowanych w zbadanych tekstach audiodeskrypcji.
The work studies the issue of the strategies of description used to create audio description of paintings, sculptures and other types of the fine arts.The analysis was based on the psychological foundation concerning the perception of blinds. In the first part, different types of the compensation, as well as a role of each sense in compensating lacks in cognition of the world were discussed. Moreover, attention was directed to the blinds’ conceptions based on experiences from different senses.Important issues were methods of making art available to blinds, which include audio description, that is verbal description of the image, and typhlo graphic, which stands for tactile relief for people with damaged sight.The analysis was concentrated on a few aspects of the structure of audio description. The first of them was a composition of texts of audio description. The second was syntactical structure of sentences. The next aspect was a lexis, in which the vocabulary referring to sensory impressions and the verbs describing movements was distinguished.Discussing strategies of the images’ description in examined texts of audio description was a final stage of the analysis.