Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Paper bodies. Systematics and analysis of post-mortem photography.

Tytuł:
Paper bodies. Systematics and analysis of post-mortem photography.
Ciała z papieru. Systematyka i analiza fotografii pośmiertnej.
Autorzy:
Flak, Bartosz
Słowa kluczowe:
death, photography, body, perception, perception, experience
śmierć, fotografia, ciało, percepcja, doświadczenie
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
„Ciała z papieru. Systematyka i analiza fotografii pośmiertnej” to praca z pogranicza antropologii śmierci i antropologii wizualnej. Tekst traktuje o fotografiach pośmiertnych, jest analizą i próbą systematyki polskich XX-wiecznych zdjęć trumiennych, konsekwentnie zanikającej tradycji pośmiertnego wizerunku. Cztery kanony fotograficznego obrazowania zwłok wyróżnione w drodze formalnej i funkcjonalnej analizy, stanowią konstrukcyjną oś tekstu, składającego się z prezentacji stanowisk teoretycznych i czterech rozdziałów dotyczących poszczególnych kanonów: portretów ciała, portretów twarzy, chłopskich (grupowych) portretów pośmiertnych i kadrów z pożegnania. Każdy rozdział analityczny składa się z charakterystyki kanonu i szczegółowej analizy kilku wybranych zdjęć. Obrazy analizowane są za pomocą szeregu stanowisk teoretycznych dotyczących fotografii autorstwa m.in. Rolanda Barthesa, Hansa Belitnga, Eduardo Pontremoliego, André Rouillégo, André Bazina; oraz w oparciu o liczne teorie z zakresu antropologii śmierci, autorstwa m.in. Stanisława Rośka, Louisa-Vincenta Thomasa, Philippe Ariésa.

‘Paper Bodies. Systematics and analysis of post-mortem photography’ is a thesis rooted in two anthropological subdisciplines: visual studies and the anthropology of death. The thesis is an attempt to systematize and analyze polish 20th century post-mortem photography – a tradition of depicting which is constantly vanishing. The structure of the text is a consequence of four canons of post-mortem photography distinguished in a process of analysis. After presentation of a few theoretical proposals, there are four separate chapters dealing with four separate canons such as body portraits, face portraits, peasant (group) post-mortem portraits and stills from mourning. Each analytical chapter consists of the description and characteristic of the canon, and a detailed analysis of the pictures. The photos are considered with the use of several theoretical proposals concerning both death (e.g. Stanisław Rosiek, Louis-Vincent Thomas, Philippe Ariés) and photography (e.g. Roland Barthes, Hans Belting, Eduardo Pontremoli, André Rouillé, André Bazin).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies