Tytuł pozycji:
Pomoc psychologiczna online w środowisku Internetu w Polsce jako jedna z aktywności podejmowanych przez użytkowników sieci
The aim of the study was to verify and expand the results obtained by A. Jakubowska in 2011 and concentrate on the subject of customers using online therapy. The results that referred to the paradigm of use and benefits showed socio-demographic profile of respondents, activities they have undertaken in the virtual space and their original expectations and profits obtained through participation in e-therapyThe study group filled questionnaire "Kwestionariusz dla e-klienta" that was developed specially for this research and it was posted on the Internet forums. The study involved 69 people including 41 women and 28 men between the age of 17 to 44 years old.The results showed that most e-customers are women and respondents take a lot of activities online, besides e-therapy. The main advantage of online help turned out to be anonymity and the opportunity to frequent misunderstandings is a main disadvantage. Original expectations of respondents did not fully coincide with obtained benefits. In general, participants evaluate e-therapy positively.
Celem przeprowadzonego badania była weryfikacja oraz poszerzenie wyników uzyskanych przez A. Jakubowską w 2011 roku, dotyczących tematyki klientów korzystających z terapii online. Uzyskane rezultaty pokazały: profil socjodemograficzny badanych, aktywności podejmowane w przestrzeni wirtualnej oraz pierwotne oczekiwania i profity uzyskane z uczestnictwa w e-terapii, odwołujące się do paradygmatu użytkowania i korzyści.Badana grupa wypełniała autorski „Kwestionariusz dla e-klienta” zamieszczony na forach internetowych oraz serwisach typu „tablica ogłoszeń”. W badaniu wzięło udział 69 osób, 41 kobiet i 28 mężczyzn w przedziale wiekowym od 17 do 44 lat.Na podstawie uzyskanych wyników można wywnioskować, że e-klientami głównie są kobiety, pochodzące przeważnie z mniejszych miast. Badani oprócz korzystania z usług e-psychologa, które są zaliczane do najpopularniejszej z przestrzeni Internetu – przestrzeni wymiany, podejmują też dużo innych aktywności. Jako główną zaletę pomocy online podają anonimowość, a jako wadę możliwość częstych nieporozumień. Pierwotne oczekiwania badanych nie do końca pokrywały się z uzyskanymi korzyściami, którymi było poczucie zrozumienia przez inną osobę oraz lepsze zrozumienie samego siebie. Ogólnie respondenci ocenili e-terapię pozytywnie, deklarując ewentualne skorzystanie w przyszłości z tych usług oraz polecenie jej innym osobom.