Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ atrakcyjności twarzy na mimowolne angażowanie uwagi oraz wielkość komponentu _2pc.

Tytuł:
Wpływ atrakcyjności twarzy na mimowolne angażowanie uwagi oraz wielkość komponentu _2pc.
The effect of attractiveness on involuntary attention commitment and N2pc component size
Autorzy:
Segiet, Karolina
Słowa kluczowe:
atrakcyjność, twarz, komponent N2pc, uwaga
attractiveness, face, N2pc component, attention
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The face is a specific stimulus which has a very important role in social life. Looking on face we can see emotions, recognize sex. Face attractiveness determines success on relations with opposite-sex. Also face expression is important in non-verbal communication. The aim of this study was to investigate the effect on behavioral responses and brain responses (N2pc component) to face attractiveness. To reach above goals, presented a pair of faces (very attractive-average and unattractive-average) and checked behavioral and EEG response to faces. It has been demonstrated faster behavioral responses to attractive faces and varied of electrophysiological response to attractive faces of women. N2pc appeared in the condition where attractive-average faces of women were presented. It was different result than expected. Nevertheless, the results from this study indicate that more attractive face engage attention for a longer time than the rest and the attractiveness is important especially for woman faces.

Twarz jest bodźcem specyficznym mającym wielkie znaczenie w życiu społecznym ludzi. Poznając drugą osobę w pierwszej kolejności uwaga kierowana jest na twarz. Patrząc na twarz innej osoby można rozpoznać jej płeć, zauważyć emocje. Również mimika ma znaczenie w procesie komunikacji niewerbalnej. Wygląd twarzy a w szczególności jej atrakcyjność decyduje o powodzeniu u płci przeciwnej. Celem badania było poznanie tego jaki wpływ na reakcje behawioralne i mózgowe (komponent N2pc) w tym również mimowolne angażowanie uwagi ma atrakcyjność twarzy. Osobom badanym przedstawiono zdjęcia par twarzy o różnym stopniu atrakcyjności („bardzo atrakcyjne-średnio atrakcyjne” oraz „mało atrakcyjne-średnio atrakcyjne”). Sprawdzono reakcje behawioralne oraz elektroencefalograficzne w odpowiedzi na poszczególne twarze. Wykazano szybsze reakcje behawioralne na twarze atrakcyjniejsze w każdym warunku oraz zróżnicowanie reakcji elektroencefalograficznych na atrakcyjne twarze kobiece. Komponent N2pc choć pojawił się w warunku, w którym prezentowano „bardzo atrakcyjne-średnio atrakcyjne” twarze kobiet okazał się być inny niż spodziewany. Mimo to wyniki otrzymane z przeprowadzonych badań wskazują, że twarze atrakcyjniejsze na dłuższy czas angażują mimowolną uwagę oraz że atrakcyjność jest szczególnie ważna w przypadku twarzy kobiet.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies