Tytuł pozycji:
Nawiązywanie stosunków prawno-pracowniczych z nauczycielami akademickimi w świetle statutów szkół wyższych
Problematyka nawiązywania stosunków pracy z nauczycielami akademickimi przestawia się jako materia niespójna i niedoregulowana na szczeblu systemowym. Istnieje w pewnym zakresie konkurencyjność teorii źródeł prawa pracy wraz z przedstawianą w ramach tego opracowania teorią wymogu oddelegowania wszelkich kompetencji do normowania treści z zakresu prawa pracy na barki organów uczelnianych. Pierwsza z nich wynika expressis verbis z prawa powszechnie obowiązującego, druga natomiast jest wyrazem wyjątkowości sytuacji, gdy organ powiązany funkcjonalnie, ustrojowo z pracodawcą, jest upoważniony do regulowania materii normatywnej oddziaływującej wprost na stosunki prawa pracy. Obie łącznie tworzą zestaw reguł kolizyjnych częściowo sprzeczny a zarazem nieadekwatny wobec stanu prawnego. W wywodzie dokonano analizy statutowych rozwiązań normatywnych będących owocem interpretacji przepisów powszechnie obowiązujących, jak i analizy prawa na szczeblu systemowym.
The issue of the process of entering into the employment relationship with university lecturers seems to be both incoherent and under-regulated matter. There is competitiveness in some areas of sources of labour law theory and theory of requirement to delegate competences of normative regulation to university bodies. Both of them create a bunch of competence norms partially contradictory and fully inadequate to system of labour law. This work also includes an analysis of statutory normative solutions as an interpretation of generally applicable provisions and an analysis of law on the systems level.