Tytuł pozycji:
Rozmieszczenie i funkcjonowanie sklepów specjalistycznych w wybranych obszarach wielkiego miasta na przykładzie Krakowa
Przedmiot badań niniejszej pracy stanowią sklepy specjalistyczne. Za główny cel przyjęto określenie cech rozmieszczenia i omówienie funkcjonowania sklepów specjalistycznych w wybranych obszarach Krakowa. W pracy scharakteryzowano również funkcje handlu w Krakowie, właściwości i czynniki rozwoju ulic handlowych. Do oceny rozmieszczenia placówek zastosowano metodę najbliższego sąsiada, a także dokonano wizualnej oceny rozmieszczenia wybranych sklepów. Funkcjonowanie sklepów zaprezentowano w oparciu o dane zgromadzone podczas badań terenowych, wyniki badań ankietowych oraz kwerendę internetową. W pracy poszukiwano odpowiedzi na pytania dotyczące m.in. przestrzennego charakteru rozmieszczenia sklepów, zróżnicowania ilościowo–branżowego w badanych obszarach, stopnia wykorzystania narzędzi internetowych w omawianych placówkach. Ponadto podjęto próby wskazania głównych konkurentów sklepów specjalistycznych. W oparciu o przeprowadzone badania wykazano, że badane obszary są zróżnicowane pod względem charakteru rozmieszczenia, ilości i branż sklepów, a także stopnia użytkowania internetu. Za zasadniczych rywali sklepów specjalistycznych uznano zaś sklepy internetowe i centra handlowe.
The object of this study are specialized stores. The purpose of this paper is to identify spatial characteristics and functioning of mentioned shops. The paper presents information about functions of retail in Cracow, attributes and factors of development of shopping streets. The average nearest neighbor and visual assessment were used to examine spatial distribution of chosen stores. Data collected at field work, results of surveys and searching websites were applied to study functioning of shops. There was searching for answers about spatial distribution of stores, quantitative-sector diversity at area of research, level of internet tools usage at discussed stores. Furthermore, attempted to indicate main competitors of specialized stores. Based on results, it has been stated that there is differentiation among spatial distribution, amount, sectors and level of internet tools usage within examined regions of city. Online shops and shopping malls are considered as essential competitors of specialized stores.