Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wiedza z zakresu pierwszej pomocy młodzieży ponadgimnazjalnej.

Tytuł:
Wiedza z zakresu pierwszej pomocy młodzieży ponadgimnazjalnej.
Knowledge about first aid among upper secondary schools adolescents
Autorzy:
Jurczak, Anna
Słowa kluczowe:
First aid, secondary school pupils', questionnaire survey
pierwsza pomoc, młodzież ponadgimnazjalna, badania ankietowe
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wstęp: Młody człowiek zarówno w szkole, jak i poza nią będąc świadkiem czy uczestnikiem zdarzenia stwarzającego szanse zagrożenia życia powinien posiadać umiejętności prawidłowego przeprowadzenia pomocy przedmedycznej. Rozbieżność opinii dotycząca umiejętności udzielania pierwszej pomocy przez młodzież ponadgimnazjalną, a jednocześnie duża aktualność problematyki skłoniła autorkę do podjęcia badań własnych.Cel pracy: Celem pracy była ocena poziomu wiedzy z zakresu udzielania pierwszej po-mocy młodzieży ponadgimnazjalnej oraz sprawdzenie czy edukacja uczniów w tym zakresie prowadzona jest wystarczająca. Materiał i metodyka: Przebadano grupę 64 uczniów szkoły ponadgimnazjalnej, w tym 44 mężczyzn i 20 kobiet w wieku od 16 do 18 lat. Do badania zbiorowości incydentalnej wykorzystano ankietę bezpośrednią własnego autorstwa. Wyniki i wnioski: Wyniki badań własnych wskazują, że respondenci wykazali wysoki poziom wiedzy dotyczącej tematyki pierwszej pomocy ( 89 % prawidłowych odpowiedzi). Zdecydowanie większą wiedzę prezentowali badani w zakresie pytań dotyczących teorii ( 96 % prawidłowych odpowiedzi) niż praktyki ( 84 % prawidłowych odpowiedzi w zakresie pytań dotyczących zachowań praktycznych). Istnieją przestrzenie tematyczne w zakresie pierwszej pomocy, wymagające zdecydowanego uzupełnienia wiedzy respondentów np. resuscytacja krążeniowo-oddechowa u dzieci, krwawienia z rany gdzie 50% odpowiedzi było nieprawidłowe. W szkołach ponadgimnazjalnych edukacja dotycząca pierwszej pomocy powinna być systematycznie uzupełniana, sprawdzana i oceniana. Badania własne wskazują, że powinno się podejmować działania zmierzające do tego by program nauczania pierwszej pomocy w szkołach był realizowany w każdym roku szkolnym, aby zdobyta wiedza nie ulegała zapomnieniu co sprawi, że uczniowie będą potrafili swoją wiedzę teoretyczną przedłożyć na praktyczną w określonej sytuacji. Przekazywana uczniom wiedza powinna opierać się na aktualnych wytycznych oraz powinna być również prezentowana w sposób praktyczny, dzięki czemu przekazane informacje będą bardziej zrozumiałe i trwałe.

Introduction: Young people - both in schools and beyond - should be able to show proper first aid skills, while witnessing or taking part in a life-threatening situations. The author of this thesis was prompted to undertake their own research on the secondary school pupils' level of first aid skills both by the discrepancies of opinions on this issue and the topicality of the problem.Aim: The aim of this study was to assess the level of secondary school pupils' first aid knowledge and to check whether the quality of education in this field is sufficient.Material and Methods: The group of the subjects consisted of 64 secondary school pupils: 44 male and 20 female at the age of 16-18.Direct survey, created by the author of this thesis, was used to conduct the study on the incidental population.Results and conclusions: The results of this study indicate that the respondents demon-strated high level of first aid knowledge (89% correct answers).They showed much higher level of knowledge when it comes to the questions concerning theory (96% correct an-swers) than practice (84% correct answers related to practical skills area).There are some knowledge deficits in terms of their first aid skills, which definitely require revision to in-crease respondents' knowledge, for example, cardio-pulmonary resuscitation in children or bleeding from a wound (50% of answers related to these topics were incorrect).First aid knowledge should be systematically increased, monitored and assessed in secondary schools. The results of the study suggest that schools should incorporate first aid teaching to their every year curriculum. This will help pupils to avoid forgetting knowledge that has been already gained. As a result, students could transform their first aid theoretical knowledge to the practical one. First aid should be taught to pupils along the most current guidelines. Also, first aid should be taught in a practical manner so that it can be better understood and longer remembered.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies