Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Perspektywa : forma symboliczna czy naturalna?

Tytuł:
Perspektywa : forma symboliczna czy naturalna?
Perspective : symbolic or natural form?
Autorzy:
Guczalski, Krzysztof
Data publikacji:
2012
Wydawca:
Wydawnictwo Homini
Słowa kluczowe:
aesthetics
Alberti
psychologia widzenia
theory of art
estetyka
Kazimierz Bartel
painting
geometria wykreślna
Leonardo da Vinci
Panofsky
psychology of visual perception
teoria sztuki
perspective
descriptive geometry
malarstwo
perspektywa
Język:
polski
Linki:
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/20160  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Książka
Książka poświęcona jest problemowi statusu perspektywy. W roku 1927 Erwin Panofsky wysunął słynną tezę, że perspektywa jest jedynie konwencjonalną formą symboliczną, czym przeciwstawił się panującemu od renesansu przekonaniu, że jest ona obiektywnym sposobem przedstawiania świata zgodnie z naszym widzeniem. Zapoczątkowało to gorący, wielowątkowy, trwający do dziś spór o status perspektywy. W książce zostaje podjęta próba rozstrzygnięcia tego sporu. W tym celu pokazane zostaje, czym w istocie jest perspektywa i jakie jest jej obiektywne, naturalistyczne ugruntowanie wyłożone w renesansowych traktatach (Alberti, Piero della Francesca, Leonardo). Z drugiej strony przedstawione zostają powody zastrzeżeń wobec niej wysuwanych od czasów Platona. Następnie uporządkowany i rozjaśniony zostaje zamęt pojęciowy, który towarzyszy dzisiejszym dyskusjom na temat perspektywy i powoduje formułowanie pozornie sprzecznych i przeciwstawnych twierdzeń. Wreszcie książka pokazuje, że choć erudycja i elokwencja Panofsky’ego sprawiły, iż jego relatywistyczna teza znalazła szereg zwolenników, to jednak opierała się ona na szeregu błędów i nieporozumień, które zostają obnażone, a teza o obiektywności perspektywy - podtrzymana. W celu rozeznania i rozstrzygnięcia toczonych sporów konieczne było odwołanie się nie tylko do historii sztuki i nauki, ale też do psychologii i fizjologii widzenia, geometrii wykreślnej oraz filozoficznej refleksji nad tymi dziedzinami, co czyni pracę w dużym stopniu interdyscyplinarną.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies