Tytuł pozycji:
Psychospołeczne funkcjonowanie rodziców dziecka autystycznego
- Tytuł:
-
Psychospołeczne funkcjonowanie rodziców dziecka autystycznego
Psychosocial functioning among parents of children with autism
- Autorzy:
-
Śpiewak, Magdalena
- Słowa kluczowe:
-
Psychosocial functioning parents among children with autism, children with autism,autism spectrum,social interaction,autism spectrum disorder,
Rodzina, autyzm, dziecko autystyczne, rodzice dziecka autystycznego, zaburzenia ze spektrum autyzmu, psychospołeczne funkcjonowanie rodziny, dziecko niepełnosprawne intelektualnie
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This thesis focuses on the problems of families with an autistic child. Autism is a highly variable neurodevelopmental disorder that first appears during infancy or childhood, and generally follows a steady course without remission.Overt symptoms gradually begin after the age of six months, become established by age two or three years,and tend to continue through adulthood, although often in more muted form.] It is distinguished not by a single symptom, but by a characteristic triad of symptoms: impairments in social interaction; impairments in communication; and restricted interests and repetitive behavior. Autism's individual symptoms occur in the general population and appear not to associate highly, without a sharp line separating pathologically severe from common traits.
Niniejsza praca koncentruje się wokół zagadnień związanych z autyzmem, a kluczowym jej problem jest funkcjonowanie rodzin wychowujących dziecko z zaburzeniem spectrum autyzmu. Praca została podzielona na trzy części – teoretyczną, metodologiczną oraz analizę badań własnych. Pierwsza z nich opisuje zagadnienia związane z autyzmem oraz definicje zaburzenia, które funkcjonują w literaturze przedmiotu. W pracy przedstawiono koncepcje związane z przyczynami autyzmu oraz wybrane zagadnienia, które skupiają się na odpowiedzi na pytanie o genezę autyzmu - zjawiska trudnego, związanego z sytuacją dziecka oraz wychowującej go rodziny, która musi nauczyć się funkcjonowania w dotąd nieznanych dla siebie warunkach.Z funkcjonowaniem i wychowaniem dziecka zaburzonego związanych jest szereg, charakterystycznych dla tych rodzin problemów, które zostały przedstawione w pracy. Praca częściowo traktuje o szerokim zjawisku, jakim jest wsparcie społeczne – jego typy oraz definicje, które funkcjonują w literaturze przedmiotu. W dalszej kolejności opisane zostały konkretne formy wsparcia, jakie znajdują swoje odzwierciedlenie w życiu ludzi, którzy potrzebują właściwej pomocy. Finalne będzie tutaj wsparcie społeczne, które kierowane jest do rodziny dziecka niepełnosprawnego