Tytuł pozycji:
The phenomenon of aggression among school students aged 16-19 years.
The purpose of the study was to describe the phenomenon of aggression among school students aged 16-19 years. This study consists of four chapters. The first chapter contains explanations of terminology concepts such as: aggression, violence, aggressiveness, mobbing, and bullying. Moreover, thesis presents different types of aggression, concepts of its genesis, causes and effects it may have. In addition, work describes the characteristics of adolescence, because students in that age were subject of my research. The last subsection in the theoretical part of my study contains previous surveys on aggression in school. The second chapter is focused on the methodological part of my own research. The research was carried out by following methods: interview and questionnaires. The third chapter includes the analysis of the survey’s results. Summary of the work is the fourth chapter, which contains the generalizations and conclusions for practice teaching.
Celem pracy jest przedstawienie zjawiska agresji wśród młodzieży szkolnej w wieku 16-19 lat. Praca ta składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich zawiera wyjaśnienia terminologiczne pojęć takich jak: agresja, przemoc, agresywność, mobbing oraz bullying. Przedstawiam również różne rodzaje tego zjawiska, koncepcje jego genezy, uwarunkowania występowania agresji oraz skutki, jakie może wywołać. Ponadto opisuję cechy charakterystyczne dla okresu dorastania, gdyż podmiotem moich badań były osoby w tym właśnie wieku. Ostatnim podrozdziałem w części teoretycznej mojej pracy jest przegląd dotychczasowych badań nad agresją w szkole. Rozdział drugi został poświęcony metodologii badań własnych, które przeprowadziłam na uczniach Technikum nr 2 w Przemyślu oraz pedagogach z różnych przemyskich szkół ponadgimnazjalnych. W wyniku badań następującymi metodami: wywiad oraz ankieta zebrałam 3 kwestionariusze wywiadu oraz 100 kwestionariuszy ankiety. W rozdziale trzecim skupiam się na analizie wyników uzyskanych w toku badań, które analizuję zgodnie z kolejnością wyznaczonych przeze mnie problemów szczegółowych. Zakończenie pracy stanowi rozdział czwarty, który zawiera uogólnienia i wnioski dla praktyki pedagogicznej.