Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Scout Guide Method in the program "Unchallenged Road" for children, teenagers and adults with intellectual disabilities

Tytuł:
Scout Guide Method in the program "Unchallenged Road" for children, teenagers and adults with intellectual disabilities
Praca metodą harcerską w „Nieprzetartym Szlaku” z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z niepełnosprawnością intelektualną
Autorzy:
Oleszczuk, Jagoda
Słowa kluczowe:
praca metodą harcerską, "Nieprzetarty szlak",niepełnosprawność intelektualna
Scout Guide Method, "Unchallenged Road", intellectual disabilities
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this study was to present knowledge about Scout Guide Method in the program "Unchallenged Road" for children, teenagers and adults with intellectual disabilities.The first chapter contains various theoretical issues related to intellectual disabilities, the Scout Guide Method, and the program "Unchallenged Road" . It also contains the portrayal of the different types of intellectual disabilities. There is also a description of crucial elements of the Scout Guide Method. Fist chapter focus as well on the idea of “Unchallenged Road".The second part of the work is research. The study was carried out in 2013 on a group of 20 people who worked using Scout Guide Method with people disabled intellectually. Each respondent received a questionnaire about Scout Method. In the research took part also four hikers from "Unchallenged Road Team". They were asked about their feedback after scouts muster. Moreover, part of the research is interview with four scout’s supervisors. It concerned effects of Scouts Guide Method on people with intellectual. During work on second chapter documentation of scout’s hikers teams and multi-level scout’s teams was used. After discussion of methodological assumptions, there has been an analysis of the results. Studies have shown that the forms, methods and techniques are not always used in accordance with the age of the scouts. Commonly, methods and techniques are lowered, rather than adapted to the age of the scouts . However, work through Scouts Method brings a positive impact on people with intellectual disabilities. Such people become more self-reliant, socialized and have higher self-esteem. Thanks to the Scouts Guide Method they learn about the world in practice – on their own experience. They develop their motor skills. To develop Scouts Guide Method, there should be organized more courses which include Scouts Guide Method principles with intellectually disabled people. An idea worth spreading is to develop guides and materials that would make easier to work with "Unchallenged Road Team" which gather people with intellectual disabilities.Noticing importance of Scouts Guide Method in work with intellectually disabled people, can have a great impact on the changes in the environment in relation to Scout’s "Unchallenged Road Program".

Celem niniejszej pracy było poznanie jak przebiega praca metodą harcerską w „Nieprzetartym Szlaku” z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi z niepełnosprawnością intelektualną.Rozdział pierwszy zawiera poszczególne zagadnienia teoretyczne, związane z niepełnosprawnością intelektualną, metodą harcerską oraz „Nieprzetartym Szlakiem”. Zawarty jest w nim opis poszczególnych rodzajów niepełnosprawności intelektualnej. Występuje również opis metody harcerskiej, jej poszczególnych pionów. Przedstawiona została również idea „Nieprzetartego Szlaku”.Drugą częścią pracy jest część badawcza. Badania przeprowadzone zostały w 2013 roku na grupie 20 osób pracujących metodą harcerską z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Każdy respondent otrzymał ankietę dotyczącą pracy metodą harcerską z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. W badaniach wzięło również udział 4 wędrowników z drużyny „Nieprzetartego Szlaku”, z którymi został przeprowadzony wywiad dotyczący ich odbioru prowadzenia zbiórek przez drużynową. Do badań wykorzystano również wywiady z 4 opiekunami harcerzy z niepełnosprawnością intelektualną, które dotyczyły wpływu metody harcerskiej na harcerzy z niepełnosprawnością intelektualną. Posłużono się również dokumentacją drużyn wędrowniczej oraz wielopoziomowej.Po dokonaniu omówienia założeń metodologicznych, nastąpiła analiza uzyskanych wyników. Badania wykazały, że formy, metody, techniki nie zawsze są używane zgodnie z pionem danej drużyny. Najczęściej formy, metody i techniki są zaniżane, zamiast dostosowywane z danego pionu do wieku harcerzy. Jednak praca metodą harcerską niesie ze sobą pozytywny wpływ na osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Osoby takie stają się bardziej samodzielne, uspołecznione, posiadają podwyższoną samoocenę. Dzięki pracy metodą harcerską poznają świat w praktyce, poprzez doświadczanie go. Rozwija się ich motoryka. Aby praca metodą harcerską szła w jeszcze lepszym kierunku należy, zorganizować więcej kursów z pracy metodą harcerską z osobami niepełnosprawnością intelektualną. Warto by było, opracować poradniki i materiały, które ułatwiły by pracę w drużynie „Nieprzetartego Szlaku” z osobami niepełnosprawnością intelektualną.Dostrzeżenie jak przebiega praca metodą harcerską z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, może mieć duży wpływ na wprowadzenie zmian w środowisku harcerskim w odniesieniu do „Nieprzetartego Szlaku”.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies