Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Między świętością a słabością. Obraz księdza katolickiego w kinie współczesnym

Tytuł:
Między świętością a słabością. Obraz księdza katolickiego w kinie współczesnym
Between sainthood and weakness. The figure of catolic priest in modern cinema
Autorzy:
Malecko, Marcin
Słowa kluczowe:
priest, Catolic Church, priesthood, inwardness, faith, sexual abuse, sexuality,anti-clericalism, ministry
ksiądz, Kościół Katolicki, kapłaństwo, duchowość, wiara religijna, molestowanie seksualne, seksualność, antyklerykalizm, duszpasterstwo
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This dissertation presents the standpoint of the Catholic-doctrine about priesthood and its influence over the way in which modern cinema shows the figure of catholic priest. The text talks about few most important topics in the discussion about the role of Catholic Church in the society. One of them is sexuality of priests in the context of sexual abuse scandals. An important subject is also the power of priests and how they affect lay persons. The third motive is inwardness and its relationship to human weakness. Significant is here the difference between priests and increasingly less religious people around them. Most important films: Bad Education (2004) dir. P. Almodovar, Doubt (2008) dir. J.P. Shanley, In the Name of (2013) dir. M. Szumowska, The Priest’s Children (2013) dir. V. Bresan, Stations of the Cross (2014) dir. D. Brüggemann, Jimmy’s Hall (2014) dir. K. Loach, We have a Pope (2011) dir. N. Moretti, Of Gods and Man (2010) dir. X. Beauvois, Calvary (2014) reż. J.M. McDonagh

Praca przedstawia, w jaki sposób wizerunek księdza katolickiego funkcjonuje w kinie współczesnym, odnosząc się przy tym do rozumienia posługi kapłańskiej w nauce chrześcijańskiej z uwzględnieniem zadań, jakie Kościół Katolicki przypisuje księżom, i reform wprowadzonych w tym zakresie przez Sobór Watykański II. W tekście omówiono kilka głównych tematów, wpisujących się w dyskurs o dzisiejszej roli Kościoła w społeczeństwie, podejmowanych przez filmy o księżach. Jednym z tych tematów jest seksualność kapłanów, ukazywana przez twórców filmowych w kontekście problemu molestowania nieletnich przez duchownych. Kolejnym jest władza, jaką księża dysponują w ramach społeczności, w których funkcjonują. Ma ona różne aspekty i rozciąga się od duchowego kierownictwa po wywieranie politycznych wpływów. Trzecim podjętym tematem jest relacja między wiarą religijną a ludzkimi słabościami w codziennym życiu księży. Istotne jest tu zderzenie chrześcijańskiej duchowości kapłanów z coraz bardziej zsekularyzowanymi postawami osób świeckich. Najważniejsze omówione w pracy filmy: Złe wychowanie (2004) reż. P. Almodovar, Wątpliwość (2008) reż. J.P. Shanley, W imię… (2013) reż. M. Szumowska, Ojciec Szpiler (2013) reż. V. Bresan, Droga Krzyżowa (2014) reż. D. Brüggemann, Klub Jimmy’ego (2014) reż. K. Loach, Habemus papam (2011) reż. N. Moretti, Ludzie Boga (2010) reż. X. Beauvois, Calvary (2014) reż. J.M. McDonagh

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies