Tytuł pozycji:
Time and Identity in the Movies of Christopher Nolan
- Tytuł:
-
Time and Identity in the Movies of Christopher Nolan
Czas i tożsamość w filmach Christophera Nolana
- Autorzy:
-
Przeklasa, Karolina
- Słowa kluczowe:
-
Christopher Nolan, czas, tożsamość, narracja, Memento, Incepcja, Interstellar
Christopher Nolan, time, identity, narrative, Memento, Inception, Interstellar
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the paper is to depict the relations between three time layers (real time, which is connected to viewers' sense of time; fictional diegetic time and chiseled time, by which I mean narration) present in Christopher Nolan's work. In the dissertation I focus on the correspondence between damaged identities of the protagonists and the discourse used by the director. I analyse three movies - „Memento” (2000), „Inception” (2010) and „Interstellar” (2014), which I consider to be the most accurate manifestations of director's fascination in time and subjective narratives.
Celem pracy jest opis relacji, jakie w twórczości Christophera Nolana zachodzą pomiędzy trzema warstwami czasowymi (czasem rzeczywistym widza, czasem fikcyjnym dzieła oraz czasem wyrzeźbionym, rozumianym przeze mnie jako narracja). W rozprawie wykazuję również związki pomiędzy tożsamościami protagonistów i ich traumami a dyskursem, jaki reżyser stosuje w swoich filmach. Analizie poddałam trzy filmy - „Memento” (2000), „Incepcja” (2010) oraz „Interstellar” (2014), będące najpełniejszymi manifestacjami fascynacji reżysera czasem oraz tworzeniem subiektywnych narracji.