Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wizerunek Barcelony w filmie współczesnym

Tytuł:
Wizerunek Barcelony w filmie współczesnym
The image of Barcelona in contemporary film.
Autorzy:
Michalczuk, Joanna
Słowa kluczowe:
Barcelona, city in the film, the capital of Catalonia in the film, the image of Barcelona in comtemporary film
Barcelona, miasto w filmie, stolica Katalonii w filmie, wizerunek Barcelony w filmie wpółczesnym
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W pracy zatytułowanej "Wizerunek Barcelony w filmie wpółczesnym" przedstawiam miasto i jego mieszkańców portretowanych w kinie współczesnym na wiele różnych sposobów. Rozpoczynając od barwnej i turystycznej Barcelony Woody’ego Allena i kończąc na przygnębiającej wizji miasta śmierci Alejandra Gonzáleza Iñárritu staram się przybliżyć to, jak postrzegają to miasto poszczególni reżyserzy kina współczesnego. Głównym powodem wyboru tematu pracy jest moje zainteresowanie kulturą katalońską oraz rozpowszechnianiem jej przy pomocy sztuk audiowizualnych.Najpierw przybliżam krótko historię miasta, aby przedstawić genezę jego indywidualności oraz odrębności całego regionu Katalonii od reszty Hiszpanii. Omawiam także strategie reklamowe i marketingowe w kreowaniu współczesnego wizerunku miasta oraz przedstawiam obraz Barcelony wykreowany przez literaturę.Pierwszym przedstawionym przeze mnie filmem, w którym Barcelona odgrywa jedną z głównych ról, będzie "Vicky, Cristina, Barcelona" (2008) Woody’ego Allena. Kolejny zaprezentowany obraz to "Smak życia" (2001) Cédrica Klapischa. Oba dzieła ukazują pozytywny wizerunek miasta, oglądanego oczami zwiedzających go turystów. "Barcelona" (1994) Whita Stillmana to następny film, w którym stolica Katalonii odgrywa ważną rolę. Będzie to znów miasto widziane oczami obcokrajowców, jednak tym razem ważne w nim będą poglądy mieszkańców oraz kontekst historyczno – polityczny.Nawiązaniem do literackiego wizerunku miasta jest "Szachownica flamandzka" (1994) Jima McBride’a, ekranizacja powieści Artura Péreza – Reverte o tym samym tytule. Amerykański reżyser przenosi akcję kryminału do Barcelony, porównując miasto z podwójną osobowością mordercy odkrywając przed widzem dwa zupełnie różne oblicza metropolii.W ostatnim rozdziale omawiam filmy, które łączy próba przybliżenia widzowi niełatwego życia w Barcelonie grup pochodzących z marginesu społecznego. "Wszystko o mojej matce" (1999) Pedro Almódovara zapoznaje widza ze światem barcelońskiej prostytucji, ale także z różnorodnością i całkowitą odmiennością mieszkańców tego miasta. O podobnym środowisku, tyle że z perspektywy nielegalnych emigrantek z Urugwaju traktuje Beatriz Flores Silva w "Podstępnym życiu" (2001), które jest kolejnym omawianym przeze mnie obrazem. Na końcu skupiam się na filmie "Biutiful" (2010), w którym meksykański reżyser Alejandro González Iñárritu przybliża dzielnice nędzy, patologie społeczne i życie nielegalnych imigrantów, wyzyskiwanych do ciężkiej pracy w stolicy Katalonii.

In a thesis entitled “The image of Barcelona in the contemporary film” I present the city and its inhabitants portrayed in many different ways. Starting with the colorful and touristic Woody Allens’ Barcelona and ending with the depressing vision of the death in the Alejandro González Iñárritu's city. I present how the individual directors of contemporary cinema perceive the city. First, I write the short history of the city to present the genesis of his individuality and distinctiveness of the whole region of Catalonia from the rest of Spain. I also describe advertising and marketing strategies, which are used in the creation of the modern image of the city. Then I present the image of Barcelona created by the literature.The first film in this thesis, in which Barcelona plays a major role, will be Woody Allen’s “Vicky, Cristina, Barcelona” (2008). The next presented movie is “Auberge Espagnole” (2001) of Cédric Klapisch. Both works show a positive image of the city, viewing it through the eyes of tourists. Whit Stillman’s “Barcelona” (1994) is another film in which the capital of Catalonia plays the important role. This time the city will be important for the views of inhabitants in the historical and political context.The reference to the literary image of the city is “Uncovered” (1994) of Jim McBride, which is an adaptation of the Arthur Pérez - Reverte novel with the same title. The American film director moves the action of thriller to Barcelona, comparing the city with the murderer’s double personality, revealing to the viewer two entirely different faces of the metropolis.In the last chapter I describe films that shows groups from the margins of society in Barcelona. “All About My Mother” (1999) of Pedro Almodóvar introduces the viewer to the world of prostitution in Barcelona, but also with diversity and total difference of the inhabitants of this city. The similar social environment, but from the perspective of illegal immigrant from Uruguay treats Beatriz Flores Silva in her movie “In this tricky life” (2001). At the end I focus on the film “Biutiful” (2010), in which the Mexican director Alejandro González Iñárritu shows slums, social pathologies and the life of illegal immigrants, exploited to work hard in the capital of Catalonia.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies