Tytuł pozycji:
Pupils from orphanage in school and peer situations
- Tytuł:
-
Pupils from orphanage in school and peer situations
Wychowankowie domów dziecka w sytuacjach szkolnych i rówieśniczych
- Autorzy:
-
Lubczyńska, Małgorzata
- Słowa kluczowe:
-
diagnosis, school situations, peer situations, intervention, assistance solutions, model solutions
diagnoza, sytuacje szkolne, sytuacje rówieśnicze, interwencja, rozwiązania pomocowe, rozwiązania modelowe
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Social function of adolescents is very important issue in pedagogy and social rehabilitation. Adolescence is a period in human development, which introduce him in adulthood. This thesis is focused on diagnosis of a way, how adolescents function in school and peer situations, when they are not bringing up in their own families. Researches concentrated on: life situation, characteristic of peer group, learning at school and participating in class life. The analysis was made by comparing results of foster children from orphanage with data received from group of youth, who live in their own families. Considerations made in the thesis allowed to work out model solutions of assistance and intervention which help foster adolescents improve their social function.
Funkcjonowanie społeczne adolescentów to kwestia niezwykle istotna dla pedagogiki i resocjalizacji. Adolescencja to bowiem, przełomowy okres w rozwoju człowieka, wprowadzający go w dorosłość. Praca skupiona została na diagnozie sposobu funkcjonowania dorastających w sytuacjach szkolnych i rówieśniczych, w kontekście pozbawienia naturalnej przestrzeni wychowawczej, jaką jest rodzina własna. Badania koncentrowały się szczególnie na obszarach takich jak: sytuacja życiowa badanych, charakterystyka grupy rówieśniczej, nauka szkolna oraz uczestnictwo w życiu klasy. Analizy dokonano poprzez odniesienie wyników uzyskanych przez zasadniczą grupę badawczą, złożoną z wychowanków domu dziecka, do danych otrzymanych podczas badania grupy porównawczej, którą stanowili dorastający wychowujący się w rodzinach biologicznych. Rozważania podjęte w ramach pracy pozwoliły ponadto na wypracowanie modelowych rozwiązań pomocowych i interwencyjnych, mających na celu usprawnienie funkcjonowania społecznego dorastających wychowanków domu dziecka.