Tytuł pozycji:
The problem of a capability student in the pages of Polish magazines pedagogical 20th interwar period
Zagadnienie inteligencji a co za tym idzie zdolności od zawsze były tematem wielokrotnie poruszanym. Celem mojej pracy była rekonstrukcja obecności problematyki ucznia zdolnego na łamach czasopism polskich pedagogicznych w 20-lecu międzywojennym. W swojej pracy wyróżniłam trzy rozdziały. W pierwszym omówiłam obecny stan wiedzy na temat ucznia zdolnego: przedstawiłam definicje zdolności oraz ich rodzaje, metody diagnozowania ucznia zdolnego w szkole. Scharakteryzowałam ponadto sylwetkę ucznia uzdolnionego w Polsce oraz wymieniłam wytyczne resortu oświaty regulując pracę z taką jednostką. Drugi rozdział zawiera założenia metodologiczne badań własnych, przedstawiłam przedmiot, cel badań, wyróżniłam problemy badawcze. Metodą, którą się posłużyłam była analiza hermeneutyczna - czyli interpretacja źródeł. Na koniec rozdziału drugiego omówiłam charakterystykę poszczególnych czasopism, które posłużyły mi w analizie. Rozdział trzeci dotyczy analizy badań własnych, omówiłam w nim inteligencję oraz zagadnienie zdolności, badania nad inteligencją przedstawiane w analizowanych czasopismach, indywidualizacje w pracy z uczniem zdolnym oraz zagadnienie dotyczące konieczności utworzenia szkoły dla szczególnie uzdolnionych.Analiza zgromadzonego materiału pozwoliła mi na zapoznanie się bliżej z problematyką zdolności w ówczesnych czasach. Przeprowadzone badania nie pokazały całokształtu problematyki związanej z uczniem zdobnym w latach 1918-1939, zdołały jedynie przybliżyć sylwetkę dziecka o ponadprzeciętnych uzdolnieniach w dwudziestoleciu międzywojennym.
The issue of intelligence, and thus ability has always been the subject repeatedly discussed. The aim of my work was the reconstruction the presence of the problems of a capability student in polish magazines at interwar period. The thesis contains three chapters. At first I discussed the current state of knowledge about a capability student: I introduced definitions of capacities and types, methods of diagnosis a capability student at the school. Also I characterized the a capability student in Poland and listed the Ministry of Education guidelines regulating the work of the unit. The second chapter contains methodological assumptions own research, I introduced the subject, aim, singled out research problems. Method that he used was to analyze the hermeneutic - the interpretation of the sources. At the end of the second chapter I discussed the characteristics of various magazines which I used in the analysis. The third chapter concerns the analysis of their own research, I discussed the question of the intelligence and ability, intelligence research presented in the analyzed journals, personalization’s in working with a capability student, and the question of the need to establish a school for a capability student.Analysis of collected material has allowed me to get acquainted closer with the problems of the capacity at that time. The study did not show the whole issue of relating with students adorned in the years 1918-1939, only they managed to bring the silhouette of a child with outstanding abilities in interwar period.