Tytuł pozycji:
EFL teachers‘ perceptions of online resources as aids supporting learning and teaching
Przedmiotem rozważań w przedłożonej pracy było dogłębne poznanie i zrozumienie opinii oraz poglądów nauczycieli języka angielskiego szkół średnich dotyczących zasobów internetowych jako narzędzi wspierających uczenie i przyswajanie wiedzy przez uczniów. Zebrane dane pozwoliły autorce powyższej pracy na zbadanie roli Internetu we wspomaganiu oraz wspieraniu nauczania i uczenia się języka angielskiego. Praca składa się z dwóch części poprzedzonych wstępem, w którym przedstawiono potencjał wykorzystania Internetu w edukacji.Pierwsza część poniższej pracy obejmuje przeglądu literatury przedmiotu, odwołując się do opinii ekspertów w zakresie portali edukacyjnych, słowników oraz translatorów internetowych, zalet i wad Internetu jako źródła edukacyjnego oraz prezentując wybrane badania dotyczące spostrzeżeń nauczycieli na temat zasobów internetowych jako pomocy wspierających uczenie się i nauczanie.Druga część pracy składa się ze sprawozdania dotyczącego badania opartego na kwestionariuszu w którym brało udział 106-ściu nauczycieli języka angielskiego szkół średnich, przeprowadzonego w celu zbadania: znaczenia dostępu do Internetu w szkole i w domu, aktywności internetowej nauczycieli a także ich stosunku do wykorzystywania Internetu w celach prywatnych i zawodowych. Wyniki badań przedstawionej pracy wykazały, iż większość nauczycieli postrzega Internet jako użyteczne źródło informacji i narzędzie w procesie edukacji. Nauczyciele, którzy brali udział w badaniu przyznali, iż wykorzystują Internet regularnie. Uczestnicy badania wyrazili swoje opinie dotyczące głównych zalet Internetu oraz wyraziło obawy związane z wadami Internetu, które mogą mieć negatywny wpływ na ich uczniów. Uzyskane wyniki wskazują, iż nauczyciele mają na ogół pozytywny stosunek do Internetu i zasobów internetowych w procesie nauczania.
The main aim of the following thesis was to gain in-depth knowledge and understanding of EFL secondary teachers’ attitudes and perceptions of online resources as tools enhancing teaching and learning. The gathered data allowed the author of the thesis to investigate the role of the Internet in supporting and fostering the process of teaching and learning. The thesis consists of two parts, preceded by an introduction, in which the potential of the Internet in education is examined.The first part of the thesis reviews the subject literature, invoking experts’ opinions of educational websites, online dictionaries and translators, discussing advantages and disadvantages of the Internet as an educational resource, and presenting selected studies on teachers’ perceptions of the use of online resources for learning and teaching a foreign language.The second part contains a report of a questionnaire-based research study involving 106 EFL secondary school teachers and undertaken to investigate: the importance of internet access at school and at home, the teachers’ internet practices and their attitudes toward the use of the Internet for personal and professional purposes. The result of the study revealed that a majority of the teachers perceive the Internet as a useful source of information and a helpful tool in the process of learning and they admitted that they use the Internet regularly. In addition, the participants of the study identified advantages of the Internet and expressed concerns about a negative influence that the Internet may exert on their students. It was concluded that the teachers generally hold positive attitudes toward the Internet and online resources in their teaching practice.