Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Transtekstualność czołówek amerykańskich seriali jakościowych

Tytuł:
Transtekstualność czołówek amerykańskich seriali jakościowych
Transtextuality of opening credits of American quality television series
Autorzy:
Rominkiewicz, Martyna
Słowa kluczowe:
transtekstulaność, paratekst, telewizja jakościowa, serial jakościowy, czołówka
transtextuality, paratext, quality television, quality television show, opening credits
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The increasing popularity of quality television series made it more present in the scientific discourse and in pop culture. However, not all elements of this complex television product, devote sufficient attention. Hence my interest in opening credists. The opening titles are an example of the inseparable relationship of cinema and television with other forms of art, especially graphic design.In my thesis, I assume that the opening credists are a carrier of information about the show, beyond a purely informative function. The thesis consists of three chapters. In the first chapter I present the main research areas, which are analyzed in the context of the opening titles of american quality television series: Gerard Genette's theory of transtextuality, its functioning in audiovisual studies and understanding of 'quality television' and 'quality television series'. The second chapter is a historical representation of the milestones in the development of film title sequences, and review of their most important artists: since the first information boards, by the 'golden era' of opening titles to modern examples. The third section is an analysis of selected opening titles of quality television series. I point out the main features of the title sequences as paratexts of the main text - tv series. Then I analyze selected examples further, seeking broader context for finding interesting transtextual relations.

Wzrastająca popularność seriali jakościowych sprawiła, że coraz częściej obecne są one w dyskursie naukowym i obiegu popkulturowym. Jednak nie wszystkim elementom składającym się na złożony produkt telewizyjny, jakim jest serial jakościowy, poświęca się wystarczającą uwagę. Stąd moje zainteresowanie sekwencjami otwierającymi. Czołówki stanowią przykład nierozerwalnego związku kina i telewizji z innymi formami sztuki, przede wszystkim projektowaniem graficznym. W mojej pracy zakładam, że sekwencje tytułowe stanowią nośnik informacji o serialu, wykraczając poza funkcję czysto informacyjną. Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym przedstawiam główne obszary badawcze, w kontekście których analizuję sekwencje tytułowe amerykańskich produkcji jakościowych: teorię transtekstualności Gerarda Genette’a i jej funkcjonowanie na gruncie badań audiowizualnych oraz dyskurs o amerykańskiej telewizji jakościowej i serialu jakościowym. Rozdział drugi jest historycznym ukazaniem przełomowych momentów w rozwoju czołówek filmowych oraz przeglądem ich najważniejszych twórców: od czasów pierwszych plansz informacyjnych, przez „złotą erę” czołówek, do współczesnych przykładów. Rozdział trzeci jest analizą wybranych czołówek amerykańskich seriali jakościowych. Wskazuję główne cechy sekwencji tytułowych jako paratekstów tekstów głównych – seriali. Następnie analizuję wyselekcjonowane przykłady dokładniej, szukając szerszego kontekstu dla znalezienia interesujących mnie relacji transtekstualnych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies