Tytuł pozycji:
Kontakty kulturowe między towarzystwem Wiener Sezession i towarzystwem "Sztuka" w Krakowie
- Tytuł:
-
Kontakty kulturowe między towarzystwem Wiener Sezession i towarzystwem "Sztuka" w Krakowie
Cultural contacts between The Vienna Secession and The Society "Sztuka" in Cracow
Die kulturellen Kontakte zwischen der Wiener Sezession und dem Verband "Sztuka" mit Zentrum in Krakau
- Autorzy:
-
Mleczko, Julia
- Słowa kluczowe:
-
Jugendstil, Wiener Sezession, Verband polnischer Künstler "Sztuka", kulturelle Kontakte, Wien, Krakau, Jahrhundertwende
Secesja, Wiener Sezession, Towarzystwo Artystów Polskich "Sztuka", kontakty kulturowe, Wiedeń, Kraków, przełom wieków
Modern style, The Vienna Secession, The Society "Sztuka", cultural contacts, Vienna, Cracow, the turn of the century
- Język:
-
niemiecki
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Das Thema der vorliegenden Arbeit sind die kulturellen Kontakte zwischen der Wiener Sezession und dem Verband "Sztuka" mit Zentrum in Krakau. Den Gegenstand bilden nicht nur direkte Kontakte der Künstler aus beiden Künstlervereinen – die kulturellen Kontakte werden hier breiter verstanden. Es wird näher betrachtet, wie sich das Phänomen des Jugendstils innerhalb von diesen Vereinigungen um die Jahrhundertwende in Wien und in Krakau entwickelte, und ob es Paralellen gab. Das Ziel ist es zu erforschen, ob die Kunst als ein Gebiet betrachtet werden kann, das zwei Kulturen verbindet und auf dem es zum Dialog und Austausch der Ideen kommen kann. Den Gegenstand bilden nicht nur Gemeinsamkeiten, die die beiden Kulturen verbinden, sondern auch die Unterschiede, die zeigen, dass die Vielfalt der Nationen zur Vielfalt in der Kunst beiträgt. Die Arbeit ist in vier Kapitel gegliedert. In dem ersten Teil wird das Phänomen des Jugendstils im Allgemeinen beschrieben. Das zweite und das dritte Kapitel zeigen die Entwicklung des neuen Stils in Wien und in Krakau. In dem letzten Kapitel wird es auf die kulturellen Kontakte zwischen der Wiener und Krakauer Künstler eingegangen und es wird die Entwicklung des Jugendstils in den beiden Städten verglichen. Es wird die Zeit von 1897 bis zum Ausbruch des Ersten Weltkriegs in Betracht gezogen.
Temat niniejszej pracy magisterskiej stanowią kontakty kulturowe między towarzystwem Wiener Sezession i towarzystwem "Sztuka" w Krakowie. Przedmiotem pracy są nie tylko bezpośrednie relacje artystów należących do obu ugrupowań, lecz również kontakty kulturowe w znaczeniu szerszym – badane jest, jak na przełomie wieków w obu towarzystwach rozwijała się secesja i jakie można odnaleźć podobieństwa pomiędzy przebiegiem nowego ruchu w sztuce w Wiedniu i w Krakowie. Celem pracy jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy sztuka może być traktowana jako obszar łączący dwie kultury i czy może stać się platformą porozumienia i wymiany idei. Przedmiotem badań są nie tylko podobieństwa łączące dwie kultury, lecz również różnice, które pokazują, że wielość narodów przyczynia się do bogactwa w sztuce. Niniejsza praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwsza część poświęcona jest zjawisku secesji ogólnie. Drugi i trzeci rozdział przedstawiają rozwój secesji w Wiedniu oraz w Krakowie. Ostatni rozdział poświęcony jest kontaktom kulturowym między artystami wiedeńskimi i krakowskimi oraz porównaniu secesji w obu miastach. Praca obejmuje okres od roku 1897 do wybuchu pierwszej wojny światowej.
The subject of this master’s thesis is cultural contacts between The Vienna Secession and The Society "Sztuka" in Cracow. The thesis focuses not only on direct contacts between artists of both associations but also on cultural contacts in broader meaning, that is on how the modern style developed in the turn of the century in both associations and what were the similarities between the secession movement in arts in Vienna and in Cracow. The goal of this master’s thesis is to answer the question, if arts can connect two cultures and be a forum for a dialog and exchanging of ideas. The thesis focuses not only on similarities connecting those two cultures but also on differences, which show that the variety of nations results in richness in the arts. The master’s thesis is divided into four chapters. The first part is about the modern style in general. The second and the third chapter show the development of the secession movement in Vienna and in Cracow. The last part is about cultural contacts between the artists of Vienna and the artists of Cracow. It contains also a comparison of secession movement in both cities. The master’s thesis includes period from 1897 to the beginning of The First World War.