Tytuł pozycji:
The effectiveness of innovation in public transport services
Innovation as a concept comes from Latin - innovare or creating something new. The most common definition of innovation is that innovation is the process of transforming the existing possibilities in new ideas and putting them into practical use. Innovations associated with resource knowledge and technology available. Innovation is inseparably connected with the change and novelty. Sometimes innovations tend to be a kind of merit or a flash of inspiration and genius of the human mind, but the most common is the result of systematic work. Innovations concern both products and services.Public transport is one of the most important services provided to citizens to help them navigate not only within the country but mainly urban area where public traffic is often hampered by an excess of private cars. Innovations in public transport are so important that they must just follow the needs and expectations of its beneficiaries. The implementation of these requirements should take into account not only the physical dimension of movement but also mental, ie for example. Psychological comfort of passengers during the trip. One such innovation is the introduction of a mobile application that allows passengers to buy a ticket to ride public transportation from your phone or other similar device. This solution gives the passenger a number of ways to buy a ticket and deprives him of interpersonal contacts with other people, which in certain circumstances may arouse negative emotions.
Innowacja jako pojęcie pochodzi z języka łacińskiego - innovare czyli tworzenie czegoś nowego. Najczęstszą definicją innowacji jest to, że innowacja to proces polegający na przekształceniu istniejących możliwości w nowe idee, a następnie wprowadzenie ich do praktycznego zastosowania. Innowacje wiążą się z zasobami posiadanej wiedzy oraz dostępnej technologii. Innowacja łączy się nierozerwalnie ze zmianą i nowością. Czasem innowacje bywają swoistą zasługą natchnienia i przebłysku genialnej myśli ludzkiej, jednak najczęściej to efekt systematycznej pracy. Innowacje dotyczą zarówno produktów jak i usług. Transport publiczny to jedna z najistotniejszych usług świadczonych dla obywateli w celu ułatwienia im w poruszaniu się nie tyle w obrębie kraju, ale przede wszystkim aglomeracji miejskiej, gdzie ruch publiczny często jest ograniczany przez nadmiar samochodów prywatnych. Innowacje w transporcie publicznym są o tyle ważne, że muszą właśnie podążać za potrzebami i oczekiwaniami osób z niego korzystających. Realizacja tych potrzeb powinna uwzględniać nie tylko wymiar fizyczny przemieszczania się ale i psychiczny, czyli np. komfort psychiczny pasażerów podczas podróży. Jedną z takich innowacji jest wprowadzenie aplikacji mobilnej pozwalającej pasażerom na zakup biletu na przejazd komunikacją miejską z własnego telefonu czy innego podobnego urządzenia. Takie rozwiązanie daje pasażerowi szereg możliwości zakupu biletu i pozbawia go interpersonalnych kontaktów z innymi ludźmi, które w określonych okolicznościach mogą wzbudzać negatywne emocje.