Tytuł pozycji:
Emotionen im Wahlkampf
Der Gegenstand der vorliegenden Arbeit ist die Besprechung des Problems: „Emotionen im Wahlkampf“ und die Analyse von Mechanismen der Wahlkampfstrategien und der Wahlkampfsprache. Diese Arbeit wurde in drei Kapitel gegliedert. In dem ersten Kapitel wurde die kurze Geschichte der Rhetorik dargestellt und Funktionen von Wahlkampf. Die Bedeutung von verschiedenen Medien in dem Wahlkampf wurde genau besprochen. Der zweite Teil der Arbeit stellt die wichtigsten Strategien dar. Diese Strategien erfüllen die wichtigste Aufgabe des Politikers das möglichst gute Image zu schaffen (Positive Selbstdarstellung) und diese Image in Kontrast zu den politischen Gegnern zu stellen (Diffamierung der politischen Gegner). Danach kommt die Beschreibung der politischen Sprache in drei Aspekten: die Anwendung der rhetorischen Mittel wie Klimax, Wortspiele oder Metapher, die Anwendung der emotionsbezeichnete Sprache und ihre Bedeutung und der Gebrauch von persuasiven Mitteln. Alle diese obengenannten Mittel dienen zur erfolgreichen und effektiven Vermittlung der positiven Informationen über den Kandidaten.
This thesis presents the report about the Emotions in the election campaign and political language. The first part describes the history of rhetoric and functions of election campaign. Next there is talked over the most important strategies positive description of oneself (Positive Selbstdarstellung) and defamation of political opponent (Diffamierung der politischen Gegner). The last part of this thesis presents the political language in three aspects: the use of rhetoric expressions for example, the meaning the language of emotions and expressions to persuade the receiver.
Tematem mojej pracy jest omówienie zagadnienia kampanii wyborczej w różnych aspektach. Została ona podzielona na trzy główne rozdziały. Pierwszy jest ogólnym wprowadzeniem w tematykę, przedstawia historię retoryki od czasów antycznych po wiek dwudziesty. Następnie po krótce zostały przedstawione funkcje, jakie pełni kampania w demokratycznym społeczeństwie oraz jakimi środkami masowego przekazu się posługuje. W rozdziale drugim zostały pokrótce przedstawione i omówione popularne strategie marketingowe, używane przez kandydatów podczas wystąpień publicznych. Strategie te są podporządkowane dwóm nadrzędnym celom: wykreowaniu pozytywnego obrazu własnej osoby (positive Selbstdarstellung) i pokazaniu przeciwnika w możliwie jak najgorszym świetle (Diffamierung der politischen Gegner). Trzeci i najistotniejszy rozdział opisuje język, jakim posługują się walczący o poparcie kandydaci. Głównym celem przemówień politycznych jest pozytywny odbiór u adresatów. Mowa powinna jak najdłużej pozostawać w pamięci odbiorów. Przy opisie języka uwzględnione zostały figury retoryczne np. klimaks, pytanie retoryczne, metafory czy gry słowne. Kolejnym elementem jest słownictwo nacechowane emocjonalnie (Emotionsbezeichnete Wörter), które odgrywa kluczową rolę w pozytywnym odebraniu przemówienia politycznego przez publiczność. Niebagatelną rolę odgrywają poruszane przez kandydatów tematy, które powinny być interesujące dla odbiorców. W przedstawieniu języka kampanii wyborczej zostały również uwzględnione środki perswazji jak słowa o pozytywnym lub negatywnym znaczeniu, frazeologizmy. Środki te służą do wzmocnienia pozytywnego obrazu danego kandydata i skontrastowanie z nim jego politycznego przeciwnika.