Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Professional competences of nurse vs. satisfaction with nursing care expressed by patients suffering from chosen diseases of modern civilization

Tytuł:
Professional competences of nurse vs. satisfaction with nursing care expressed by patients suffering from chosen diseases of modern civilization
Kompetencje zawodowe pielęgniarki, a zadowolenie z jakości opieki pielęgniarskiej u pacjentów z rozpoznanymi wybranymi chorobami cywilizacyjnymi.
Autorzy:
Zachara, Natalia
Słowa kluczowe:
quality of care, competences, nurse, patient, satisfaction
jakość opieki, kompetencje, pielęgniarka, pacjent, satysfakcja
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Introduction: Constant improvement of nursing staff’s vocational qualifications translates into enhancement of satisfaction with nursing care among patients suffering from cardiovascular diseases whose number, especially among the elderly, increases steadily. It must be clearly stated that patients’ satisfaction with nursing care is a direct and measurable indicator of quality evaluation in the health care system.Objective of the Thesis: Assessment of nurses’ competences and quality of nursing care in the context of hospitalised patients’ satisfaction.Material and Methods: The study covered a group of 100 patients aged 28 – 85 years, hospitalised due to ischaemic heart disease and arterial hypertension. An orginal survey questionnaire and the Anonymous Patient’s Satisfaction Questionnaire (QPS) served as research tools.Results: 51 males and 49 females took part in the study. 74% of the surveyed assessed the quality of nursing care as good, which i salso confirmed by high values of medians (4.00) in accordance with QPS statistical analysis. 77% of the surveyed patients expressed their satisfaction with performed nursing procedures. A considerable percentage of the surveyed patients (76%) also indicated they had been informed by nurses on how to cape with their illness. The surveyed (66%) positively assessed cooperation with therapeutic team, and the nursing staff’s readiness to provide assistance by (60%). Statistically significant depedency between the age of the surveyed and the level of satisfaction with nursing care was observed.Conclusions: Generally, the quality of nursing care in the surveyed patients’ opinion was high, Chile males and persons at the age of 66 to 85 gave higher grades. General assessment of nurse’s competences in respect to education was at an average level. The group of well educated patients at the age of 26 – 45 was more demanding and spoke more critically on nurse’s competences.

Wstęp: Zadowolenie z opieki pielęgniarskiej w opinii pacjentów jest bezpośrednim wymiarem satysfakcji, która daje mierzalny wskaźniki oceny jakości w systemie opieki zdrowotnej, co wymaga od personelu pielęgniarskiego ciągłego podnoszenia kwalifikacji w celu jak najlepszego pełnienia funkcji zawodowych, obecnie nad pacjentami ze schorzeniami sercowo-naczyniowymi, co w rosnącej mierze staje się plagą wśród populacji ludzi starszych.Cel pracy: Ocena kompetencji i jakości opieki pielęgniarskiej rozumianej jako zadowolenie hospitalizowanych pacjentów wśród których opieka była świadczona.Materiał i metody: Badaniem objęto grupę 100 hospitalizowanych pacjentów z powodu choroby niedokrwiennej serca i nadciśnienia tętniczego w wieku 28 – 85 lat. Narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety oraz Anonimowa Ankieta Satysfakcji Pacjenta (Anonymous Questionnaire – Patient’s Satisfaction –QPS).Wyniki: W badaniu wzięło udział 51 mężczyzn i 49 kobiet. Badani jakość opieki pielęgniarskiej ocenili w 74% na wysokim poziomie, na co również wskazują wysokie wartości median (4,00) według analizy statystycznej QPS. Również 77% ankietowanych wykazało zadowolenie z wykonywanych zabiegów pielęgnacyjnych. Znaczny odsetek badanych (76%) wskazywał na uzyskanie wiedzy od pielęgniarki odnośnie funkcjonowania z chorobą. Badani pozytywnie ocenili współpracę (66%) z zespołem terapeutycznym oraz gotowość niesienia pomocy (60%) przez personel pielęgniarski. Zaobserwowano zależność istotną statystycznie pomiędzy wiekiem badanych, a zadowoleniem z pełnionej opieki.Wnioski: Ogólnie jakość opieki w opinii badanych była na poziomie wysokim, gdzie lepiej jakość oceniali mężczyźni i osoby w wieku 66 – 85 lat. Ogólna ocena kompetencji pielęgniarki w zakresie edukacyjnym była na poziomie średni. Bardziej wymagającymi odbiorcami opieki, krytyczniej oceniający kompetencje pielęgniarki były osoby wykształcone oraz w wieku 26 – 45 lat.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies