Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ochrona klienta, a szczególne obowiązki i uprawnienia banków

Tytuł:
Ochrona klienta, a szczególne obowiązki i uprawnienia banków
Client protection with regard to the particular banks duties and privileges
Autorzy:
Brzózek, Agata
Słowa kluczowe:
prawo bankowe, przywileje bankowe, obowiązki banków, klient, ochrona konsumenta, pozycja banku
banking law, banking privileges, banks' duties, customer, client protection, banks' market position
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the study is to present the client's situation with regard to the particular duties and privileges conferred by the legislaturę to the banks. Also to indicate the pro-consumer legislation trend in the Banking Law regulations. Knowing the role of the banks, as the institutions of public trust, in the market the legitimacy of banks to be granted the privileged position is not a metter of question. However, the privileges banks are granted can not be interpreted broadly. The study analysis those of the banks’ particular privileges and duties that make a direct impact on the client’s position. The analysis covers the banks’ obligation to provide the information, the obligation of banking secrecy and the obligation to prevent money laundering. Privileges analyzed include enforcement privileges, banks’ debts transfer, the principle of charging for the banks’ services and the banks’ debt collateral.

Celem pracy jest przedstawienie sytuacji klienta w świetle szczególnych obowiązków i uprawnień przyznanych bankom przez ustawodawcę oraz ukazanie trendu ustawodawstwa prokonsumenckiego w Prawie bankowym. W związku z rolą banków na rynku, jako instytucji zaufania publicznego, zasadność przyznania instytucjom tym uprzywilejowanej pozycji nie powinna być kwestionowana. Jednakże, przywileje banków nie mogą być interpretowane rozszerzająco. W pracy przeanalizowane zostały te ze szczególnych uprawnień i obowiązków, które mają bezpośredni wpływ na sytuację klienta. Analizie poddane zostały obowiązki banków obejmujące publicznoprawny obowiązek informacyjny, obowiązek zachowania tajemnicy bankowej oraz obowiązek przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy. Przywileje poddane analizie obejmują przywileje egzekucyjne banku, transakcje przelewu wierzytelności, zasadę odpłatności za świadczenia banku oraz zabezpieczenie wierzytelności bankowych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies