Tytuł pozycji:
Udział przedszkola w kształtowaniu u dzieci umiejętności życiowych
Celem pracy było określenie udziału przedszkola w kształtowaniu u dzieci umiejętności życiowych. W części teoretycznej przybliżyłam problematykę badawczą w świetle literatury przedmiotu. Omówiłam zagadnienia dotyczące psychospołecznego wymiaru zdrowia oraz umiejętności życiowych jako zasobów dla zdrowia dziecka w wieku przedszkolnym. W badaniach zastosowałam strategię jakościową z metodą analizy treści. Analizie poddałam: wypowiedzi nauczycielek wychowania przedszkolnego na temat sytuacji wychowawczych, w trakcie których rozwijają u dzieci umiejętności życiowe oraz zapisy podstawy programowej wychowania przedszkolnego i 15 przewodników metodycznych wychowania przedszkolnego pod kątem zawartych w nich metod i form kształtowania tych umiejętności. Badania pokazały, iż zapisy w podstawie programowej wychowania przedszkolnego zobowiązują nauczycieli do kształtowania umiejętności życiowych u dzieci w ramach czternastu obszarów edukacyjnych. Rodzaje zajęć, formy i metody pracy proponowane zarówno w przewodnikach metodycznych jak i przez badane nauczycielki są zgodne z założeniami podstawy programowej.
The target of my Diploma Thesis was to specify what is the impact of kindergarten in developing life skills in children. In theoretical part I brought research issues with regard to the literature of . I discussed issues related to the psychosocial dimension of health and life skills as a resource for the health of the child of preschool age. In researches I applied quality strategy with content analysis method. I analyzed: opinions of pre-school teachers about educational situations that developes life skills in children and entries in the program basis of preschool education and fifteen methodological guides of pre-school education for therein methods and forms of forming these skills. Researches showed that program basis of pre-school education obliges teachers to form life skills in children in the context of fourteen areas of educations. Type of classes, forms and methods of work which are proposed in methodological guides and by surveyed teachers are in line with assumptions of program basis.