Tytuł pozycji:
Culture management in penitentiary institutions based on examples of the cultural and educational activities in selected penitentiary institutions.
The theme of the thesis is culture management in penitentiary institutions, with particular emphasis on closed-type prisons. I will try to prove that culture and active participation in it can be the key to successful re-education, rehabilitation and social re-integration of prisoners. The key is to also resolve the issue of whether it is legitimate to use the term "management" when analyzing activities of such specific institutions as prisons.In the empirical part – containing the record of observations and conclusions of research in selected penitentiary institutions – I will discuss the phenomenon of the own works of prisoners and examples of the cultural and educational activities carried out as taking into account the implemented projects which are the result of the creative cooperation with the administration of penitentiary facilities. This particular type of a merger of the closed world of prisons and the free space of art is one way to achieve the main objective – to eliminate the causes of social maladjustment of the convicted. Participation in similar projects not only prevents boredom and fills the excess of the leisure time of prisoners, but it is above all a correction instrument, favoring transfer of values, aimed at proper education, socially desirable attitudes and habits.
Tematem pracy magisterskiej jest zarządzanie kulturą w jednostkach penitencjarnych, ze szczególnym uwzględnieniem zakładów karnych typu zamkniętego. Postaram się dowieść, że kluczem do skutecznej reedukacji, resocjalizacji i społecznej readaptacji więźniów może być kultura i czynny w niej udział. Kluczowe jest również rozstrzygnięcie kwestii czy analizując działalność tak specyficznych instytucji, jakimi są zakłady karne, uprawnione jest używanie terminu „zarządzanie”.W części empirycznej – zawierającej zapis obserwacji i wnioski z prowadzonych badań na terenie wybranych jednostek penitencjarnych – omówię zjawisko twórczości własnej osadzonych oraz przykłady prowadzonej działalności kulturalno-oświatowej z uwzględnieniem zrealizowanych przedsięwzięć, będących wynikiem współpracy środowisk twórczych z administracją jednostek penitencjarnych. Ten szczególny rodzaj fuzji zamkniętego świata więzienia z otwartą, wolną przestrzenią sztuki jest jednym ze sposobów realizacji celu głównego – wyeliminowania przyczyn nieprzystosowania społecznego skazanych. Uczestnictwo w podobnych projektach nie tylko zapobiega nudzie i wypełnia nadmiar czasu wolnego więźniów, ale przede wszystkim stanowi instrument korekcyjny, sprzyjający transferowi wartości, zmierzający do wykształcenia prawidłowych, społecznie pożądanych postaw i nawyków.